Gebruikerstest: maak je website gebruiksvriendelijker

Gebruikerstest: maak je website gebruiksvriendelijker

Met een gebruikerstest evalueer je de gebruiksvriendelijkheid van een website. Dit doe je door de website te testen op de gebruikers. Als een website toegankelijk en gebruiksvriendelijk is, zullen gebruikers er kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Dit bevordert de conversie, de omzet en het aantal bezoekers van een website. Er bestaan verschillende methodes waarmee je kunt vaststellen of een websiteontwerp gebruiksvriendelijk is.

Gebruiksvriendelijkheid van de website

Ga voor jezelf na: hoe gebruiksvriendelijk is mijn website? En hoe gemakkelijk is het voor bezoekers om mijn website te gebruiken? Een duidelijke navigatiestructuur en bediening zijn hierbij belangrijk. De gebruiker moet in een paar stappen kunnen vinden of doen waarvoor hij of zij op de website komt. De gebruiksvriendelijkheid van een website is dus ontzettend belangrijk en bepaalt voor een groot deel het succes van een website.

Waarom en wanneer een gebruikerstest?

Er zijn verschillende redenen om een gebruikerstest uit te voeren. Met een gebruikerstest kun je bijvoorbeeld inzicht krijgen in het daadwerkelijke gedrag en de ervaring van de gebruiker. Ook knelpunten ten aanzien van het concept, de functionaliteit, de content, het visueel ontwerp, de navigatie en de interactie kun je met een gebruikerstest in kaart brengen.

  • Nieuw ontwerp van een website of redesign  Het succes van een website staat of valt met een gebruiksvriendelijk ontwerp. Kan de bezoeker eenvoudig de desbetreffende informatie vinden en de gewenste taken uitvoeren?
  • Responsive design  Is je website op mobiel, tablet en desktop goed te bekijken en te gebruiken? Voor de gebruiksvriendelijkheid van je website is het van belang dat deze responsive is.
  • Nieuw navigatiemenu van een website – Het navigatiemenu moet dusdanig logisch in elkaar zitten, dat het voor de gebruikers duidelijk en eenvoudig is om informatie te vinden.
  • Nieuwe functionaliteiten op de website  Alle nieuwe functionaliteiten (betaalopties, homeknop, zoekfunctie) die worden toegevoegd aan de website, kunnen impact hebben op de gebruiksvriendelijkheid. Ze moeten de bezoeker dus helpen (en jouw website een hoge conversie bezorgen) bij zijn of haar gewenste actie en niet afleiden of voor frustratie zorgen.

Hoe voer je een gebruikerstest uit?

Bij een gebruikerstest wordt aan proefpersonen een individuele opdracht voorgelegd die ze op de website uitvoeren. Denk hierbij aan het invullen van een contactformulier, het bestellen van een product of het opzoeken van informatie. Deze opdracht dient men in alle rust of in combinatie met een interview uit te voeren. Met behulp van een camera en andere tools kan vervolgens de gebruikerservaring van de proefpersoon worden achterhaald.

Gebruikte tools voor een gebruikerstest

De proefpersoon voert onder leiding van een onderzoeker een opdracht uit op de website. Om inzicht te krijgen in de reacties en keuzes van de proefpersoon, kun je tijdens een gebruikerstest één of meerdere methodes gebruiken.

1. Eyetracking

Eyetracking geeft inzicht in het kijkgedrag van bezoekers, doordat camera’s in een beeldscherm de oogbewegingen volgen en vastleggen. Middels eyetracking kan worden vastgesteld waar de gebruiker naar kijkt alvorens hij of zij ergens op klikt. Op deze manier krijg je inzicht in welke elementen (on)voldoende opvallen, wat de flow is van het kijkgedrag van de gebruiker en wat de gebruiker wel en niet leest.

Eye tracking

2. Mousetracking

Met mousetracking worden alle muisbewegingen en -klikken van je bezoekers opgenomen. Hierdoor krijg je kwalitatieve inzichten, zodat je precies weet wat bezoekers binnen je pagina’s doen. Met verschillende tools worden deze gegevens vastgelegd, vervolgens kun je de resultaten analyseren en je websiteontwerp aanpassen.

3. A/B-test

Ook een A/B-test is een vorm van een gebruikerstest. Een A/B-test werkt als volgt: bezoekers 1, 3, 5 etc. toon je versie A van je webpagina. Bezoeker 2, 4, 6 etc. toon je versie B van je webpagina. Na een bepaalde periode – bijvoorbeeld een week – wordt gekeken welke versie van de banner, de knop of het formulier de meeste klikken heeft. Voordeel is dat je hier geen proefpersoon voor nodig hebt, maar dat de bezoekers van de website onbewust de proefpersonen zijn.

A/B testing

 

4. Interview

Bij de interviewmethode stelt een onderzoeker tijdens het uitvoeren van de opdracht vragen over de voortgang. Hierdoor ontstaat er een conversatie waarin de plus- en minpunten van de website naar voren komen.

5. Think-aloud protocol

Bij deze methode wordt tijdens het individueel uitvoeren van een opdracht vooraf aangegeven dat websitebezoekers hardop feedback en plus- en minpunten moeten benoemen.

Tijdens een interview of het ‘think-aloud protocol’ is het raadzaam om de conversatie vast te leggen met een camera. De camera registreert het gesprek en er is te zien wat er op het scherm van de proefpersoon gebeurt. Hierdoor is het achteraf altijd duidelijk waar het gesprek over ging, maar ook wat er goed en slecht ging.

Hoe vaak een gebruikerstest uitvoeren?

Hoe vaak je een gebruikerstest uitvoert, is afhankelijk van het doel van je website. Heb je een webshop, dan is de gebruiksvriendelijkheid belangrijker dan bij een website met een paar pagina’s aan informatie. Het advies voor een webshop is om eens per half jaar een gebruikerstest uit te voeren met een aantal proefpersonen. Zo weet je of de website voldoet aan de laatste eisen en of er voldoende conversie wordt gegenereerd.

Betaalbare tools

Vroeger betaalde je voor een gebruikerstest al snel duizenden euro’s. Dit is gelukkig verleden tijd. Er bestaan nu zeer betaalbare tools waarmee je een gebruikerstest kunt uitvoeren. Ook kun je een gebruikerstest uitbesteden aan een gespecialiseerd bureau. Een A/B-test kun je eventueel ook in eigen beheer doen, al vereist dit wel enige technische kennis.

Vragen of meepraten over dit onderwerp?

Heb jij nog vragen over dit onderwerp of wil je graag meepraten? Laat dan gerust hieronder een reactie achter.

Anton Riemersma

Anton Riemersma is Senior Marketeer en Product Owner Marketing bij Hostnet. Zijn focus ligt op campagnevoering, e-mailmarketing, online advertising, social media, branding en strategie.

06 juli, 2017
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: