De invloed van sociale media op je Google-ranking

De invloed van sociale media op je Google-ranking

Google berekent op een complexe en niet al te transparante manier de ranking van websites en webpagina’s. Wél is bekend dat sociale media, zoals Facebook en Twitter, daarbij geen rol spelen. Maar waarom negeert de internetreus uit Silicon Valley deze razend populaire diensten bij het berekenen van de ranking?

Matt Cutts spreekt

Matt Cutts, het voormalige hoofd van Google’s webspam-team, heeft het een en ander hierover verteld in een video. In de video legt hij uit dat Google sowieso altijd keuzes maakt. De zoekmachine beschikt simpelweg niet over de capaciteit om alle internetpagina’s te indexeren. Een deel van het internet keert dus sowieso niet terug in de zoekresultaten. Je bekijkt de video met Cutts hieronder:


Eén van de problemen van sociale media? Het volume is overweldigend. Elke dag worden er zo’n 500 miljoen tweets verstuurd. Dat is voor ons niet bij te benen, maar ook niet voor het indrukwekkende serverpark van Google. In de zomer van 2015 indexeerde Google naar schatting slechts 4% van alle tweets.

Sociale media blokkeren Google

Stel dat Google wél de ambitie heeft om elk tweetje, elke Facebook-statusupdate en elk foto-onderschrift op Instagram te indexeren en te rangschikken. Dan zou het bedrijf op onoverkomelijke technische problemen stuiten. Niet alle sociale media zijn namelijk happig op een bezoekje van de inspecterende ‘webspiders’ van Google. Het is al eens gebeurd, vermoedelijk bij Twitter, dat Google anderhalve maand werd geblokkeerd. Zulke hiaten leiden tot onbetrouwbare rankings.

Capaciteitsproblemen

Het capaciteitsprobleem levert een afgeleid probleem op: als Google niet alle informatie kan indexeren, dan kan de zoekmachine de verzamelde informatie ook niet correct naar waarde schatten. Google wil namelijk van elke afzender weten hoeveel autoriteit hij of zij heeft, met wie hij of zij connecties heeft en door wie de informatie gedeeld wordt.

In de wereld van sociale media kan bovendien iemands status zomaar omslaan. Dit dwingt Google om dagelijks terug te keren voor een nieuwe analyse, wat de capaciteitsproblemen van de zoekmachine alleen maar vergroot. Want stel dat een account op Twitter bijvoorbeeld een nepaccount of parodie-account blijkt te zijn. Als Google diens tweets indexeert en mee laat tellen in de zogeheten PageRank, zal het bedrijf er na de ontdekking van het bedrog ook als de kippen bij moeten zijn om de resultaten uit de rangschikking te halen.

“Het is zeker niet zinloos om op sociale media aanwezig te zijn. Sociale media horen thuis in de gereedschapskist van een moderne marketeer.”

 

Waarom dan toch sociale media inzetten?

Dit alles maakt het natuurlijk verre van zinloos om op sociale media aanwezig te zijn wat betreft zoekmachineoptimalisatie. De activiteiten aldaar tellen dus niet direct mee in de Google-ranking, maar leveren wél andere gunstige effecten op. Organisaties of individuen die zeer zichtbaar zijn op sociale media bouwen namelijk een netwerk op en geven een sterkere lading aan hun merk.

Ook gebruiken steeds meer bedrijven socialmedia-kanalen om klantvragen op te vangen of statusupdates te geven. Dat kweekt vertrouwen bij consumenten. Daarnaast genereren links die via sociale media worden gepost weer traffic richting de eigen website. Sociale media horen dus simpelweg thuis in de gereedschapskist van een moderne marketeer.

Wie is wie?

Cutts geeft toe dat Google nog een paar grote stappen moet maken bij het correct inschatten van de autoriteit van een bron. Het grootste probleem is dat – zoals eerder aangestipt – het lastig is om op internet iemands identiteit te verifiëren. Bovendien moet, zodra iemands identiteit is vastgesteld en gecontroleerd, worden gecheckt op welk gebied hij precies een autoriteit is. Alleen op die gebieden moeten uitingen van deze persoon namelijk hoog worden ingeschaald.

Voordat deze bottleneck is aangepakt, of er in elk geval meer zicht op is, zullen zogeheten ‘social signals’ niet meetellen in de Google-ranking. Maar Google is er wel mee aan de slag gegaan en heeft sociale media absoluut niet afgeschreven. Eén van de oplossingen waar Cutts aan denkt, is om geen rangschikking over een korte termijn samen te stellen. Afzenders die constant – dag in, dag uit – hoog scoren op sociale media verdienen het om te worden vertrouwd. Partijen die alleen kortstondig pieken of die ook qua kwantiteit grilligere patronen vertonen, moeten met meer scepsis worden bekeken.

“Gebruik sociale media met het oog op de lange termijn en zie het niet als middel om snel te scoren in zoekmachineresultaten.”

 

Google heeft geen haast

Google heeft geen haast en zal sociale media pas laten meetellen bij het positioneren van pagina’s in zoekresultaten als daar een bevredigende manier voor is gevonden. Gebruik sociale media dus met het oog op de lange termijn en zie het niet als middel om snel te scoren in zoekmachineresultaten. Als je vertrouwen opbouwt bij je doelgroep, dan zal dat zich uiteindelijk ook vertalen in een betere ranking.

Romano Groenewoud

Romano leeft, eet, drinkt, slaapt en ademt zoekmachineoptimalisatie. Daarnaast trekt hij als digitale nomade Zuidoost-Azië rond om conferenties bij te wonen, te netwerken en kosten te drukken.

08 juni, 2017
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: