3 voordelen van werken in de cloud met Microsoft Office 365

3 voordelen van werken in de cloud met Microsoft Office 365

In ons privéleven is het gebruik van online diensten niet meer weg te denken. Denk bijvoorbeeld aan het checken van je banksaldo of on demand televisiekijken. Voor veel zzp’ers en mkb-bedrijven is online werken nog niet vanzelfsprekend. Dit is best vreemd, aangezien ‘werken in de cloud‘ voor ondernemers veel voordelen biedt. Zeker als je kiest voor bedrijfssoftware met uitgebreide mogelijkheden, zoals Microsoft Office 365. Twijfel jij nog of werken in de cloud iets voor jouw onderneming is? Wij hebben de voordelen voor je op een rijtje gezet.

1. Nooit meer je bestanden kwijt

De schrik van elke ondernemer die niet in de cloud werkt: één van je medewerkers belt dat zijn laptop is gestolen uit de auto. Natuurlijk is het vervelend dat een duur apparaat weg is. Toch vormt het verliezen van bedrijfsdocumenten vaak een groter probleem. Om deze reden adviseren wij elke ondernemer over te stappen naar werken in de cloud.

Met bekende cloudapplicaties zoals Office 365 heb je namelijk altijd en overal toegang tot je documenten. Bovendien kun je je bestanden op verschillende devices aanpassen. Zo maakt het dus niet meer uit of je werkt op je desktop, laptop, tablet of smartphone. Daarnaast kun je jouw gestolen laptop op afstand wissen. Elke ondernemer kan dit zelf, maar je weet zeker dat het snel en goed gebeurt wanneer je een betrouwbare hostingpartij als partner hebt. Zo kun jij je kostbare tijd besteden aan de aanschaf van een nieuwe laptop.

2. Altijd toegang tot de juiste versie

Hoe vaak zijn al jouw collega’s op hetzelfde moment op kantoor? Bij veel ondernemers is het antwoord: bijna nooit. Want waarom naar kantoor komen als je ook bij de klant verder kunt werken of direct thuis aan de slag kunt gaan? En toegegeven, voor medewerkers is het natuurlijk best fijn als zij een opdracht thuis kunnen afronden en daardoor nog op tijd in de sportschool zijn.

Is het bij jou nog dagelijkse kost dat bestanden heen en weer gestuurd worden via de mail? Dan hoeven we je niet te vertellen dat het soms verwarring geeft welk bestand de laatste versie is. Om nog maar te zwijgen over de tijd die het kost om 2 versies met elkaar te integreren. Dit lijkt ons geen goed voorbeeld van efficiënt samenwerken.

Je werkt wel efficiënt samen als je in de cloud werkt met Office 365-applicaties zoals SharePoint en OneDrive. Al je bestanden worden met deze apps namelijk centraal opgeslagen en je hebt altijd toegang tot de juiste versie. En dat is fijn, want zo werk je slimmer samen en bereik je sneller het gewenste eindresultaat. Welke ondernemer wil dat nou niet?

3. Geen paniek als je offline bent

We zijn zo gewend online te zijn dat het lastig voor te stellen is, maar soms gebeurt het: je bent ineens offline. We horen je denken: dat is precies waarom ik niet in de cloud wil werken. Toch kun je ook in de cloud best even offline gaan. Zeker wanneer je gebruikmaakt van een ervaren aanbieder van cloudapplicaties. Zo kun je met Office 365 aan een document blijven werken wanneer je internetverbinding wegvalt. De wijzigingen worden offline bijgehouden en zodra je apparaat weer verbinding met internet heeft, direct online bijgewerkt. Wel zo makkelijk! Voor jou én je collega’s.

Mocht je na deze tips nog twijfelen of het een goede keuze is om over te stappen naar de cloud, laat het ons vooral weten. Wij zijn benieuwd naar jouw argumenten.

Zelf aan de slag met Office 365?

Wil jij ook ondernemen in de cloud met Office 365? Bij Hostnet heb je de keuze uit verschillende Office-pakketten waarmee je direct aan de slag kunt. Ontdek welk pakket bij jouw onderneming past: www.hostnet.nl/online-werken/microsoft-office-365.

Camiel Cornelissen

Camiel is Proposition Manager bij Hostnet. Als Proposition Manager streeft hij er dagelijks naar producten van Hostnet zo goed mogelijk aan te laten sluiten op de behoeften van de klant.

30 maart, 2017
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: