Tips voor meer organisch bereik op Facebook

7 tips voor meer organisch bereik op Facebook

Uit het ‘Nationale Social Media Onderzoek 2017‘ van Newcom Research blijkt dat Facebook ook in 2017 het op één na meest gebruikte sociale medium in Nederland is. Voor zakelijke doeleinden kan Facebook zowel betaald als onbetaald (organisch) worden ingezet. Helaas blijkt dat het onbetaald inzetten van Facebook niet altijd het gewenste effect heeft. Bert van Gulik geeft daarom in zijn workshop ‘Het geheim van Facebook‘ tips waarmee ondernemers hun organisch bereik op Facebook kunnen vergroten. In dit artikel vind je een aantal van zijn tips.

Tip 1: Focus op kwalitatieve volgers en likers

Je kent ze wel: de typische win-en-like-acties op Facebook. Veel Facebook-gebruikers liken of delen zo’n bericht omdat ze daardoor kans maken op een leuke goodie. Als ondernemer kun je hiermee rekenen op veel likes. Toch blijkt in de praktijk dat je hier helaas weinig aan hebt. Veel likers hebben namelijk alleen interesse in wat jij weggeeft en zijn niet geïnteresseerd in het bedrijf achter de actie.

Om je onderneming verder te helpen, heb je het meest aan interactie met Facebook-gebruikers. Het is dus slim om zoveel mogelijk kwalitatieve volgers en likers te verzamelen. Bert zegt hierover: “Het gaat niet alleen om de getallen, het gaat ook om kwaliteit. Veel likers op je Facebook-pagina die niet echt geïnteresseerd zijn in je bedrijf, is hetzelfde als een winkel vol met mensen die niets kopen. Het ziet er leuk uit, maar je hebt er niets aan.”

Tip 2: Plaats berichten die vragen om interactie

Een tweede tip is om je als ondernemer te focussen op het plaatsen van berichten die vragen om een reactie of een like. Dit doe je door bijvoorbeeld in je bericht een vraag te stellen. Denk aan: ‘Met wie zou jij dit gerecht willen delen?’ voor een restaurant of ‘Wie zie jij wel in deze auto rijden?’ voor een autobedrijf.

Liken of delen mensen jouw bericht, of reageren ze erop, dan zien zij waarschijnlijk jouw berichten vaker op hun tijdlijn verschijnen (zie ook tip 3). Daarnaast zien hun vrienden de reacties en likes op jouw bericht mogelijk ook in hun tijdlijn verschijnen. Hierdoor bouwen de Facebook-berichten van jouw bedrijf een hoger organisch bereik op en kom je in aanraking met nieuwe (potentiële) klanten.

Tip 3: Wees je bewust van het algoritme van Facebook

Helaas is het zo dat je met alleen kwalitatieve, deelbare berichten niet automatisch een groot organisch bereik op Facebook opbouwt. Welk bericht wel of juist niet in een Facebook-nieuwsoverzicht verschijnt, bepaalt Facebook namelijk met een algoritme. Dit algoritme wordt de EdgeRank genoemd. Bij het vaststellen van de EdgeRank spelen 3 factoren een rol: de affiniteit, het gewicht en het tijdsinterval.

Formule EdgeRank

Hieronder vind je meer informatie over deze factoren:

  • Affiniteit – de affiniteit wordt bepaald door de interactiegeschiedenis van een Facebook-gebruiker met jouw pagina. Zoals we ook al bij tip 2 zagen, is de kans groter dat een gebruiker vaker berichten van jou gaat zien wanneer hij iets deelt, liket of ergens op reageert.
  • Gewicht – het gewicht van een bericht is afhankelijk van het type content (tekst, foto, video of link) in het bericht. Op basis van een onderzoek van Socialbakers valt over het algemeen te zeggen dat visuele content zoals foto’s en video’s vaker zorgt voor interactie dan bijvoorbeeld een statusupdate. Toch is de gewichtsfactor volgens Bert persoonlijk: als een gebruiker vaker interacteert op bijvoorbeeld foto’s, dan laat Facebook uiteindelijk ook meer foto’s zien. Bert adviseert ondernemers verschillende berichten uit te proberen en vervolgens zelf conclusies te trekken over wat voor hen het beste werkt.
  • Tijdsinterval – het tijdsinterval heeft te maken met de tijd die verstrijkt nadat een bericht is geplaatst. Hierbij geldt: een recent bericht scoort in veel gevallen beter dan een ‘ouder’ bericht.

Tip 4: Een bericht behaalt na 2 uur 80% van het potentiële bereik

Wist je dat een bericht op Facebook na 2 uur al 80% van zijn potentiële bereik behaalt? Post je dus een bericht om 13.00 uur, dan heeft jouw bericht rond 15.00 uur al 80% van zijn potentieel bereik behaalt. Bert geeft als tip mee dat je tijdsgebonden mededelingen over bijvoorbeeld een koopzondag of een aanbieding die slechts een paar uur duurt, het beste een aantal uur van tevoren op Facebook kunt plaatsen.

Tip 5: Post niet alleen tijdens kantoortijden

In de praktijk blijkt dat veel bedrijven vrijwel alleen tijdens kantoortijden posten. Toch blijkt uit onderzoek (zie onderstaande afbeelding) dat Facebook-gebruikers juist tussen 15.30 en 23.00 uur het meest ‘engaged’ zijn. De kans dat ze jouw bericht liken, delen of erop reageren, is dus groter rond 17.00 uur dan rond 13.00 uur. Daarom is het zeker aan te raden om de tijden waarop je post af te wisselen.

Engagement gedurende de dag

Tip 6: Denk na of je zelf jouw bericht zou liken of delen

Bij het posten van een bericht adviseert Bert om goed na te denken of je zelf het bericht zou liken of delen als je het tegenkomt op Facebook. Is het antwoord ‘nee’? Dan zullen jouw volgers dit waarschijnlijk ook niet doen. Overweeg in zo’n situatie om je post te herschrijven.

Kom je er niet uit of twijfel je? Dan kun je je post natuurlijk altijd even voorleggen aan iemand anders. Kies hierbij het liefst iemand uit die binnen de doelgroep valt van jouw producten of diensten.

Tip 7: Mensen komen naar Facebook om vermaakt te worden

Mensen gebruiken Facebook om op de hoogte te blijven van updates van hun vrienden, maar daarnaast gebruiken ze het ook om zichzelf te vermaken. Volgens Bert is het goed om daar in je posts rekening mee te houden. Vooral grote organisaties zoals Albert Heijn, KLM en Heineken zijn hier erg goed in.

Deze grote organisaties hebben – in tegenstelling tot kleine ondernemingen – vaak een apart socialmedia-team of -bureau dat zulke posts voor hen bedenkt. Toch zijn er ook voor kleine ondernemers genoeg momenten waarop zij originele content kunnen posten. Denk bijvoorbeeld aan feestdagen en actualiteiten. Maar ook aan eigenschappen van producten of diensten.

Voorbeeld Hema  Voorbeeld Albert Heijn

Hostnet.cafe

Benieuwd naar de volledige workshop van Bert van Gulik? Bekijk dan het videoverslag van zijn workshop ‘Het geheim van Facebook‘. De workshop van Bert is een onderdeel van Hostnet.cafe, waarin Hostnet maandelijks haar deuren opent voor inspirerende workshops over uiteenlopende onderwerpen.

Kijk op Hostnet.cafe voor alle videoverslagen van de afgelopen workshops en houd de website in de gaten voor toekomstige workshops.

Over Bert van Gulik

Bert van Gulik is eigenaar van BuzzPartners en verzorgt voor ruim 150 mkb’ers hun socialmedia-marketing. Het belangrijkste kanaal is Facebook, waarbij veel ondernemers het lastig vinden om organisch hun doelgroep te bereiken. In zijn workshop ‘Het geheim van Facebook’ geeft Bert daarom antwoord op vragen als: Wat gebeurt er onder de motorkap van Facebook? En hoe kun je het bereik van je zakelijke Facebook-berichten vergroten?

Charlotte Wigny

Als Junior Communicatiemedewerker bij Hostnet houdt Charlotte zich dagelijks bezig met het schrijven en redigeren van allerlei communicatie-uitingen. Hiermee combineert zij haar passie voor taal en communicatie met haar interesse voor technologie.

09 februari, 2017
2
  1. Ik zat me af te vragen hoe komt het nou dat ik met meer volgers minder bereik op facebook heb ? Nou lees ik, en kom er achter dat we de wijze van het bericht veranderd hebben waardoor er meer rechtstreeks verkeer naar de website komt, maar veel minder interactie op de facebook pagina 🙂

    Man, goed stuk hoor (y)

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: