5 tips voor het schrijven van wervende webteksten

5 tips voor het schrijven van wervende webteksten

Het schrijven van teksten voor je website kan een hele klus zijn. Wij horen vaak van klanten dat het meer werk is dan ze hadden verwacht. Een tekst moet namelijk effectief zijn. Al is het design nog zo mooi, als de tekst niet overtuigend is dan heeft je website weinig succes. De tekst kan een website dus maken of breken: zonder goede teksten is je website niet compleet en haal je weinig uit je investering.

Copywriting: een vak apart

Als ondernemer wil je met je websitetekst ervoor zorgen dat klanten contact met je opnemen of je product kopen. De tekst zal de bezoeker van je website dus moeten overtuigen om een actie uit te voeren.

Het schrijven van overtuigende teksten noemt men ook wel copywriting. Copywriting is een vak apart. Daarom is het goed om je erin te verdiepen voordat je aan de slag gaat met het schrijven van teksten. Het belangrijkste is om je boodschap te laten aansluiten op de belevingswereld van je (potentiële) klant. Wanneer je de motivaties en verlangens van de klant begrijpt, kun je je tekst hierop afstemmen.

Copywriting is eigenlijk niets anders dan het vertellen van een verhaal. Mensen willen geboeid raken door een verhaal. Als je alleen maar feiten opsomt, raken ze niet snel geboeid. Een verhaal wekt altijd een bepaalde emotie op: het weet iemand te raken of het stoot iemand af. De kunst is om een verhaal te schrijven dat jouw (potentiële) klant het gevoel geeft dat het voor hem of haar is geschreven.

Tips voor het schrijven van overtuigende webteksten

Om overtuigende websiteteksten te schrijven die zorgen voor meer klanten, heb ik de volgende 5 tips opgesteld:

1. Focus je op de bezoeker (niet op de dienst of het product)
Je teksten moeten gericht zijn op je websitebezoeker en zijn of haar behoeften. Je wilt natuurlijk je product of dienst promoten, maar focus je hierbij alleen op je bezoekers. Zij zitten niet te wachten op een lange lijst met kenmerken van je dienst of product. Het benoemen van voordelen is voor je websitebezoekers een stuk persoonlijker. Bovendien spreekt dit hen direct aan. Schrijf daarom in voordelen en niet in kenmerken.

Zorg ook dat je in het begin van je tekst een belangrijke belofte doet (met je titel en de eerste paragraaf) die je websitebezoeker vertelt wat de voordelen van het product of de dienst zijn. Laat je bezoekers zich vooral niet afvragen waarom ze de tekst eigenlijk lezen.

Een goed voorbeeld hiervan is de tekst op de Website Maker-pagina van Hostnet. De titel ‘Razendsnel online met Website Maker‘ is een duidelijk voordeel voor de klant. Hierna volgt de tekst ‘In 3 stappen je eigen website‘. Het voordeel wordt hier verder uitgewerkt. Door voordelen te benoemen en deze uit te werken, bevat de webpagina een belofte die de klant direct begrijpt.

Website Maker-pagina van Hostnet

Bedenk tot slot wat voor persoon je wilt aanspreken met je website. Hoe algemener jij namelijk je doelgroep houdt, hoe minder mensen zich aangesproken voelen. Het is belangrijk dat je je doelgroep zo specifiek mogelijk voor jezelf definieert. Websitebezoekers gaan eerder tot aankoop over als ze het gevoel hebben dat jij ze begrijpt.

2. Spreek je bezoeker persoonlijk aan
Zorg dat je de bezoeker aanspreekt met ‘je’ of ‘u’. Hiermee maak je de tekst een stuk persoonlijker en schep je sneller een band. Waak er dus voor dat je de tekst niet te algemeen houdt.

Mijn advies is om naar je tekst te kijken alsof je een gesprek aangaat met een persoon. Een algemene regel is dat minstens 80% van je tekst geschreven moet zijn in de tweede persoon (jij of u). De rest zou je eventueel kunnen schrijven in de eerste persoon (ik of wij).

3. Wees echt
Het is belangrijk dat je authentiek overkomt richting je (potentiële) klanten. Mensen kennen alle reclamepersona’s inmiddels wel en zoeken meer authentieke connecties met de bedrijven waarmee ze zakendoen. Het is dus erg belangrijk om jezelf te zijn.

Probeer dit authentieke aspect goed in je achterhoofd te houden als je je teksten schrijft. Klinkt je tekst als een ouderwetse Telsell-reclame, dan is het waarschijnlijk geen goede tekst. Praat met je bezoeker zoals je met je buurman zou praten. Mensen willen niet communiceren met een robot of een overdreven verkoper. Daar komt bij dat het veel waarde kan hebben om je persoonlijke verhaal te vertellen op je website. Als mensen het gevoel hebben dat ze je kennen, zullen ze je eerder hun geld toevertrouwen.

4. Houd het simpel
Een van de belangrijkste regels van copywriting is om duidelijk en simpel te schrijven. Alleen zo komt je tekst direct aan in het brein van je (potentiële) klant.

Zorg dat je de tekst goed naleest en verwijder alle woorden die overbodig zijn. Opvulwoorden zoals: ‘heel’, ‘heel erg’, ‘vreselijk’, ‘verschrikkelijk’, ‘fantastisch’, ‘geweldig’, ‘heerlijk’, ‘belangrijk’ en ‘bijzonder’ kun je beter vermijden. Ze voegen namelijk niet veel toe aan je tekst. Het zal je verbazen hoeveel woorden je kunt verwijderen zonder de boodschap van je tekst te veranderen. Laat elk woord dus tellen. Daarnaast is het verstandig om niet te lange of te ingewikkelde zinnen te gebruiken. Zorg dat je tekst vloeiend leest.

5. Gebruik krachtwoorden
Er zijn meerdere woorden waarvan wetenschappelijk bewezen is dat ze veel overtuigingskracht hebben. Deze woorden worden ‘power words’ of krachtwoorden genoemd. Hieronder vind je mijn top 5 krachtwoorden:

  • Jij -­ Mensen houden ervan om erkend te worden. Zoals eerder beschreven, raad ik je aan om mensen altijd persoonlijk aan te spreken.
  • Gratis -­ Het woord ‘gratis’ doet iets magisch met ons brein. Als jij een of meerdere gratis extra’s aan je klanten kunt beloven, dan zou dit wel eens eerder tot aankopen kunnen leiden.
  • Direct -­ Het menselijk brein is erg gericht op directe vervulling van behoeften. Het liefst hadden we iets gisteren al in huis willen hebben. Als je je websitebezoekers dus in je tekst laat weten dat je hun problemen snel kunt oplossen of snel in hun behoeften kunt voorzien, zullen ze eerder tot aankoop overgaan.
  • Omdat -­ Gebruik van het woord ‘omdat’ is erg krachtig. Zo is er een klassiek onderzoek verricht door Ellen Langer waarin zij aantoont dat mensen sneller voorgelaten worden in een wachtrij als ze het woord ‘omdat’ gebruiken. Dit is zelfs het geval wanneer de redenatie niet logisch is. Bijvoorbeeld: Mag ik de kopieermachine gebruiken omdat ik een kopie moet maken?
  • Nieuw -­ Als iets nieuw is, laat het dan vooral weten. Mensen zijn vaak blij met nieuwe producten of diensten. Pas wel op, want ‘de magie van nieuwheid’ gaat bijvoorbeeld niet op voor merknamen. Mensen vertrouwen merken eerder als deze al langer bestaan.

Tot zover de 5 tips voor het schrijven van webteksten die zorgen voor meer klanten. Als je vragen hebt over deze tips, laat dan een reactie achter of neem contact met mij op.

Thomas Murray

Thomas is mede-eigenaar van WebsiteSelect, een bureau dat gespecialiseerd is in webdesign en online marketing. WebsiteSelect maakt responsive websites en webshops in Wordpress. Ook helpen zij klanten bij het schrijven van hun websiteteksten en bij het verbeteren van hun vindbaarheid in Google.

24 november, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: