Google AdWords

Til je Google AdWords-campagne naar een hoger niveau

Het voeren van een online campagne is voor ondernemers vaak een flinke investering. Een middel als Google AdWords, waarbij je alleen betaalt wanneer iemand op je advertentie klikt, vormt een goede oplossing om kosten te drukken.

Maurice Vriend van Oogst onderscheidt in zijn workshop ‘Je website goed vindbaar in Google‘ 4 niveaus waarop je Google AdWords kunt inzetten. Hierbij geldt: hoe hoger het niveau, hoe verder Google AdWords is geïntegreerd in de organisatie. In dit artikel leer je meer over de verschillende niveaus en vind je per niveau enkele highlights uit de presentatie van Maurice.

Niveau 1: aanwezigheid

Het eerste niveau dat Maurice onderscheidt, draait om aanwezigheid in Google AdWords. Feitelijk leg je op dit niveau de basis voor je Google AdWords-campagne. Dit begint uiteraard met het aanmaken van een account in Google AdWords. Vervolgens selecteer je zoekwoorden en richt je je advertenties in.

Om geschikte zoekwoorden te selecteren, adviseert Maurice om een zoekwoordenmatrix op te stellen. In deze matrix noteer je zowel horizontaal als verticaal potentiële zoekwoorden die je vervolgens in de matrix combineert. Zo creëer je zoekwoordcombinaties.

Om te bepalen of je de gevonden zoekwoordcombinaties ook daadwerkelijk kunt inzetten in je campagne, adviseert Maurice om na te gaan of de zoekwoorden bij je merk of bij een specifiek product passen. Dit doe je door de potentie van de combinatie te bepalen in termen van laag, medium of hoog.

Voorbeeld:
De zoekwoordcombinatie ‘goedkope messen’ past niet goed bij een merk dat zich als een luxe en kwalitatief merk positioneert. De potentie van de zoekwoordcombinatie is daardoor laag.

Zodra je een aantal zoekwoordcombinaties met een medium tot hoge potentie hebt gevonden, kun je jouw advertenties opstellen.

Voorbeeld van een zoekwoordenmatrix

Maurice gebruikt bij het opstellen van zijn matrix de volgende categorieën:

  • merk;
  • categorie;
  • subcategorie;
  • serie;
  • kleur;
  • materiaal;
  • intentie.

Bij iedere categorie bedenkt hij een zoekwoord. Deze zoekwoorden combineert hij, waarna hij de potentie van de combinatie bepaalt. In onderstaande afbeelding vind je een voorbeeld van een zoekwoordenmatrix.

Met de zoekwoordenplanner in Google AdWords kun je het zoekvolume van de gevormde zoekwoordcombinatie bepalen. Het zoekvolume is het gemiddeld aantal zoekopdrachten dat per maand op een zoekwoord of een zoekwoordcombinatie wordt gedaan. Afhankelijk van je budget kun je zelf bepalen of je de combinatie wel of niet inzet in je Google AdWords-campagne. Hieronder vind je een voorbeeld van een zoekwoordcombinatie met een Google AdWords-advertentie die op deze combinatie gebaseerd is.
Voorbeeld Google AdWords-advertentie

Niveau 2: resultaatgerichtheid

Staat je Google AdWords-campagne online en wil je de campagne naar een hoger niveau tillen? Verdiep je dan in het aantal conversies op je website dat voortkomt uit je Google AdWords-campagne. Met dit inzicht kun je onderzoeken hoe je jouw campagne nog resultaatgerichter inricht.

Er is sprake van een conversie wanneer een websitebezoek wordt omgezet in een bepaald conversiedoel. Een conversiedoel kan bijvoorbeeld het plaatsen van een bestelling zijn, een aanmelding voor je nieuwsbrief of een ingevuld contactformulier. Maurice adviseert vooraf goed voor jezelf na te gaan wat je per conversie (bijvoorbeeld per nieuwe klant, per bestelling of per inschrijving voor je nieuwsbrief) wilt betalen.

Is mijn Google AdWords-advertentie rendabel?

Een conversiepercentage tussen 1% en 5% is naar inzicht van Maurice gemiddeld. Om na te gaan of jouw campagne rendabel is, kun je je conversiepercentage afzetten tegen de kosten van je Google AdWords-advertentie.

Voorbeeld:
Je betaalt € 20 voor 100 klikken op jouw advertentie. Uit deze 100 klikken volgen 4 conversies op je website. Per conversie op je website betaal je dus € 5.

Mijn conversiepercentage is 0, wat nu?

Het is goed mogelijk dat er geen directe conversie volgt na een klik op je Google AdWords-advertentie. Dit hoeft gelukkig niet te betekenen dat er iets mis is met je advertentie. Het kan namelijk dat de webpagina waar jij naar linkt zich niet leent voor conversie of dat je diensten aanbiedt die zich over het algemeen niet goed lenen voor een online conversie.

Om na te gaan of je advertentie ondanks een laag conversiepercentage toch iets oplevert, kun je bijvoorbeeld het bouncepercentage (van de webpagina waar je naar linkt) bekijken.

Het bouncepercentage weergeeft het gemiddeld aantal bezoekers dat de website verlaat na het bekijken van de webpagina. Een bouncepercentage tussen 40% en 60% is gemiddeld voor een webpagina.

Een bouncepercentage onder 40% duidt er dus op dat er relatief veel webpaginabezoekers doorklikken naar een andere pagina op je website. Zij doen daar mogelijk wel een conversie waardoor je alsnog profiteert van je Google AdWords-advertentie.

Om je bouncepercentage te bepalen, kun je jouw Google AdWords-account koppelen aan je Google Analytics-account. Je kunt dan in 1 overzicht zowel je conversiepercentage als je bouncepercentage bekijken.

Niveau 3: data-integratie

Wanneer je een stap verder gaat in de inzet van Google AdWords, betrek je meer interne processen bij het opstellen van je campagnes. Zo kun je bijvoorbeeld verbanden leggen tussen je beschikbare voorraad en je Google AdWords-advertenties.

Voorbeeld:
Stel, je verkoopt schoenen van merk X en merk Y. In de statistieken zie je dat merk X altijd voldoende op voorraad is. Merk Y is daarentegen regelmatig beperkt leverbaar. Om meer te verkopen, is het voor jou in deze situatie verstandig om met je advertenties meer in te zetten op merk X dan op merk Y.

Het integreren van je online processen lijkt op papier eenvoudig. In de praktijk blijkt dit echter lastig. Zo heb je op dit niveau te maken met verschillende afdelingen waardoor je rekening moet houden met verschillende belangen binnen de organisatie.

Om op dit niveau succesvol te zijn met Google AdWords adviseert Maurice te zoeken naar het optimum dat jij kunt behalen met Google AdWords. Dit houdt in dat je onderzoekt hoeveel advertenties je maximaal kunt inzetten om voldoende voorraad te houden. Met deze methode is het volgens Maurice goed mogelijk om extra omzet te genereren uit je advertenties.

Niveau 4: data-intelligentie

Het niveau ‘data-intelligentie’ is het hoogste niveau waarop je Google AdWords kunt inzetten. Over het algemeen is dit niveau alleen weggelegd voor organisaties die al jaren ervaring hebben met Google AdWords.

Til je als organisatie Google AdWords naar het niveau data-intelligentie, dan is het essentieel je organisatiedata op 1 centrale plaats te verzamelen. Zo kun je koppelingen maken tussen verschillende databronnen zoals je CRM-data, aankoopgeschiedenis van klanten en interacties op social media. Met deze data kun je een profiel van je websitebezoeker schetsen. Vervolgens doe je deze bezoeker een persoonlijk aanbod op je website en in je advertenties.

Je begrijpt dat er voor het koppelen van al je data en het produceren van een gepersonaliseerde aanbod veel tijd en technische kennis nodig is. Daardoor is het niveau van data-intelligentie helaas niet voor iedereen haalbaar.

Wil je meer lezen over het weergeven van gepersonaliseerde advertenties? Lees dan ook het artikel: ‘Remarketing: de aanhouder wint‘.

Hostnet.cafe

Benieuwd naar de volledige workshop van Maurice Vriend? Bekijk dan het videoverslag van zijn workshop ‘Je website goed vindbaar in Google‘. De workshop van Maurice is een onderdeel van Hostnet.cafe, waarin Hostnet maandelijks haar deuren opent voor inspirerende workshops over uiteenlopende onderwerpen.

Kijk op Hostnet.cafe voor alle videoverslagen van de afgelopen workshops en houd de website in de gaten voor toekomstige workshops.

Over Maurice Vriend

Maurice is Teamlead Search bij Oogst en geeft strategisch advies aan klanten op het gebied van diverse onlinemarketingkanalen. Als Google Adwords- en Google Analytics-professional weet Maurice alles over de nieuwste ontwikkelingen en technologieën op het gebied van AdWords Bidding, Doubleclick & Display, Google Shopping en targeting.

Charlotte Wigny

Als Junior Communicatiemedewerker bij Hostnet houdt Charlotte zich dagelijks bezig met het schrijven en redigeren van allerlei communicatie-uitingen. Hiermee combineert zij haar passie voor taal en communicatie met haar interesse voor technologie.

22 september, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: