Remarketing: de aanhouder wint

Tags:

Meer uit je web- of appbezoek halen, welke marketeer en ondernemer wil dat nou niet? Wil jij je Google- en Facebook-campagnes beter laten renderen? Dit kan onder andere met remarketing. In dit artikel vind je alles wat je over remarketing moet weten.

In dit blog beschrijven we:

  • wat remarketing precies is;
  • de voordelen van remarketing;
  • hoe je een remarketingstrategie inricht.

Remarketing: wat is het?

Google beschrijft remarketing als volgt:

“Met remarketing kunt u advertenties weergeven aan mensen die uw website eerder hebben bezocht of uw mobiele app hebben gebruikt. Met dynamische remarketing kunt u een stapje verder gaan, doordat u advertenties met producten en services toont aan eerdere bezoekers die ze eerder op uw site hebben bekeken. Door middel van boodschappen die zijn aangepast aan uw doelgroep, kunt u met dynamische remarketingleads verkopen genereren door eerdere bezoekers terug te brengen naar uw site zodat ze de actie die ze hebben gestart, kunnen voltooien”.

Van belang voor remarketing zijn dus:

  1. een definitie van je doelgroep;
  2. herkennen van je websitebezoekers en/of mobiele gebruikers;
  3. een boodschap of aanbod.

Het bepalen van je doelgroep is natuurlijk essentieel. Je wilt mensen een relevante ervaring geven. Stel je hebt een webshop in kookartikelen. Dan wil je bijvoorbeeld alle mensen die een webpagina over keukenmachines bezochten een introductiekorting geven van 10%.

Het herkennen van je webbezoekers of appgebruikers doe je via een tag. Hoe je dit kunt inregelen, lees je hier. Het gaat erom dat je bezoekers toevoegt aan je remarketinglijsten en koppelt aan de unieke ID’s van items (producten of diensten) die ze hebben bekeken.

Ten slotte moet je natuurlijk een aantrekkelijk aanbod en/of verleidelijke boodschap hebben. Je benadert eerdere bezoeker/gebruiker immers voor de tweede keer.

Bedenk dat bezoekers niet voor niets nog geen actie hebben ondernomen. In veel gevallen was het aanbod in jouw webshop met kookartikelen de eerste keer niet aantrekkelijk genoeg. Je kunt je aanbod interessanter maken met bijvoorbeeld een kortingscoupon of gratis bezorging. Maar je kunt ook denken aan het melden van mogelijk relevante, nieuwe producten die nog uitkomen.

Hopelijk is de werking van remarketing je duidelijk geworden. Mocht het toch nog niet helder zijn, bekijk dan deze video over Google Remarketing.

De voordelen van remarketing

Of remarketing voor jou zinvol is, hangt af van je propositie. Zo is de koop van een huis een offline transactie die vaak wel met online oriëntatie wordt ondersteund. Het geven van korting zal in dit geval niet snel voorkomen, maar een bericht over een prijsverlaging kan wel interessant zijn. Wanneer je een webshop runt, is remarketing een must. Je wilt immers dat mensen graag bij je kopen en terugkomen. Ben je nog niet overtuigd van remarketing? Lees dan de onderstaande voordelen en bepaal of voor jouw online propositie remarketing kan lonen.

#1) Remarketing is beschikbaar binnen Google en Facebook
Binnen Google kun je remarketing op verschillende manier inzetten: voor mobiele apps, in het Google Display Netwerk, in het zoeknetwerk bij aanvullende zoekopdrachten van jouw bezoekers en in video-advertenties op YouTube. Op de AdWords-community is hier het nodige over te vinden.

#2) Remarketing is betaalbaar
Heb je geen groot budget, maar wil je wel een zo hoog mogelijk rendement op je uitgaven? Dan is remarketing een geschikte tool. Vaak betaal je, afhankelijk van de concurrentie, slechts een paar dubbeltjes per klik. Dit is niet veel als je bedenkt dat dit ‘voorverwarmd’ publiek is. Ze hebben immers al interesse in je product of dienst getoond.

#3) Remarketing is gericht
Door het bepalen en herkennen van je doelgroep is je boodschap heel gericht en relevant. Met deze kennis kun je de remarketingadvertentie goed afstemmen. Zo houd je de context relevant.

#4) Remarketing koppelen aan een tijdsinterval
Je kunt aan je remarketingcampagnes een tijdsduur koppelen. Bijvoorbeeld een periode waarin je denkt voldoende voorraad te hebben. Ook kun je zo rekening houden met de buyer journey van je doelgroep. Als je weet dat een aankoop gemiddeld een maand duurt, kun je de duur van je campagne op 5 weken zetten. Wil je meer weten over de buyer journey? Lees dan mijn vorige blog.

#5) Kijken is nog niet kopen
Volgens Google verloopt het online koopproces steeds minder lineair. Onderstaande afbeelding illustreert de vaak complexe klantreis via meerdere devices.

shopper trends

Vergelijk het online koopproces eens met het kopen in een fysieke winkel. Vaak kijk je bij meerdere winkels en kom je bij een winkel terug om te kopen. Als je remarketing inzet, heb je dus een grotere kans op het realiseren van een verkoop. Dit omdat je de bezoeker van je website als het ware ‘terughaalt’.

Remarketingstrategie

Over het opzetten van een remarketingstrategie is al veel informatie beschikbaar op internet. Een goeroe op het gebied van remarketing is Larry Kim van Wordstream. Hij kaart in het artikel ‘Remarketingfacts’ zaken aan die je aan het denken zetten en je gehele Pay Per Click-strategie tegen het licht houden. Zijn conclusie is dat Facebook en het Google Display Netwerk de beste mogelijkheden bieden voor een succesvolle remarketingstrategie.

Hopelijk heeft dit artikel je wegwijs gemaakt in ‘remarketingland’. “Bezint eer ge begint en de aanhouder wint”. Ik wens je veel succes.

Mark de Wit

Analyseren en anticiperen op menselijk gedrag. Waarom doen mensen wat ze doen en hoe kan ik ze helpen? Dat is de essentie van marketing en mijn expertise: mensen faciliteren en inspelen op hun behoeften. Mijn werkterrein: klanten werven, leadgeneratie, conversieoptimalisatie, B2B, Google AdWords, Facebook & Analytics en internationale marketingcampagnes.

26 augustus, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: