Zo blink je vandaag en morgen uit in SEO-content

Heel vroeger kon je de vindbaarheid van jouw content nog flink beïnvloeden door je webteksten vol te proppen met het gewenste zoekwoord. Dat heette toen SEO. Tegenwoordig ligt dat natuurlijk iets anders. SEO vandaag de dag gaat meer over kwalitatieve en relevante content. De content op jouw site is en blijft een belangrijke ‘ranking’factor en een noodzakelijke voorwaarde voor de vindbaarheid. Kansen dus voor webschrijvers en marketeers.

Zoekmachines willen hun gebruikers de meest relevante zoekresultaten aanbieden en bij het bepalen van die relevantie speelt de content een cruciale rol. En hoewel zoekmachines en hun ‘bots’ steeds slimmer worden, blijft het van belang om de basis op orde te hebben zodat zoekmachines begrijpen waar jouw pagina’s over gaan. Met deze 4 praktische tips blijf jij jouw concurrenten voor en blink je uit in SEO-copy.

1. Optimaliseer je metacontent

Je metacontent betreft de omschrijvingen die in de zoekresultaten van Google te zien zijn. Zo ziet de metacontent van een webpagina van Zalando.nl eruit:

Voorbeeld metacontent

Deze omschrijvingen zijn belangrijk omdat je hiermee potentiële websitebezoekers verleidt jouw website te bezoeken. De blauwe (meta)titel heeft een ideale lengte van 70 tekens. De (grijze) metadescription geeft je de mogelijkheid om de zoeker te verleiden om juist op jouw link te klikken. Zorg er wel voor dat de metadescription langer is dan 130 tekens, anders wordt de tekst automatisch aangevuld of wordt hiervoor een andere tekst van je pagina gebruikt.

2. Maak jouw anchorteksten concreet

Een anchortekst is een klikbare tekst in een hyperlink (link naar een andere pagina, binnen of buiten je eigen website). Je herkent dit vaak aan een andere (gekleurde en in sommige gevallen onderstreepte) opmaak.

Voorbeeld anchortekst

‘Lees meer’ en ‘klik hier’ zijn termen die vaak als anchortekst gebruikt worden. Het is aan te raden dat de woorden die in de anchortekst worden gebruikt een hint geven aan Google, waar de tekst naartoe linkt. Bij ‘klik hier’ denkt Google dat de tekst over ‘klik hier’ gaat. Gaat de pagina waar je naar linkt over het opzetten van een WordPress-website, dan kun je beter een anchortekst ‘Wordpress website maken’ dan ‘klik hier’ gebruiken.

Gebruik je zoekwoord in de anchortekst. Stel dat er op een pagina meerdere anchorteksten staan die linken naar dezelfde URL, dan telt voor Google alleen de eerste anchortekst mee in de ranking.

3. Schrijf altijd als eerste voor mensen

Zoekmachines zijn belangrijk als het gaat om meer bezoekers te genereren naar jouw website. Toch is het belangrijk dat je altijd voor mensen schrijft. Het maakt niet uit hoe goed jouw content rankt: wanneer jouw content niet leesbaar is voor mensen, bekijken ze jouw website wellicht niet verder en komen zij uiteindelijk niet jouw funnel in.

Het mooie is dat sommige factoren die een tekst goed leesbaar maken ook voordelig zijn voor je ranking. Je teksten goed structureren maakt de teksten overzichtelijk. Het toevoegen van synoniemen biedt context voor mensen en zoekmachines. Het optimaliseren van 1 webtekst voor 1 zoekwoord zorgt voor focus voor zowel de lezer als zoekmachines.

4. Onderzoek waar je nog kunt scoren met SEO

Scoren met SEO is ook het signaleren van kansen en hierop inspelen. Om deze kansen te kunnen zien, is het belangrijk om te starten met een zoekwoordonderzoek. Welke zoekwoorden of -termen hebben voldoende zoekvolume en weinig concurrentie? Wanneer je jouw webteksten focust op deze kansrijke woorden is de kans groot dat jij scoort met SEO.

Inzicht krijgen in het zoekvolume kan bijvoorbeeld via de zoekwoordplanner van Google of via de Keyword Suggestion Module van Webtexttool. Een concrete tip als je kijkt naar de concurrentie: kijk naar de organische concurrentie. Dat is namelijk de concurrentie op het gebied van SEO. De betaalde concurrentie zegt hoeveel andere websites ook adverteren op dezelfde zoekterm. We adviseren onze klanten hun zoekwoordonderzoek eens in de 3 maanden te updaten. Daarmee houd je grip op jouw SEO-positie en mis je geen kansen.

Dit zijn wat ons betreft 4 tips waarmee jij uitblinkt in SEO-copy. Welke tips heb jij nog? Deel ze in de reacties!

Kyrill Poelmans

Kyrill Poelmans is sinds 1993 professioneel actief op internet, van strategie- en conceptontwikkeling tot en met implementatie. Hij is een van de oprichters en eigenaren van webtexttool, waar hij nu verantwoordelijk is voor de online marketing en productontwikkeling.

28 juli, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: