Google Analytics en businessleads: it takes 2 to tango

Vraag jij je als marketeer of ondernemer het volgende af:

  • Waar zitten onze meest waardevolle prospects?
  • Hoe kunnen we webbezoekers verleiden hun contactgegevens achter te laten?
  • Geeft ons Analytics-dashboard een goed beeld van onze pipeline?

De zomer is dan een mooi moment om je leadgeneratie en Analytics-configuratie te analyseren. Het kan immers altijd beter. Dit artikel is een summerschool voor online marketeers die verantwoordelijk zijn voor het genereren van leads. Ondernemers in B2B-markten kunnen er (hopelijk) ook wat van opsteken. Ik ga in op onder andere:

  • Google Analytics;
  • B2B;
  • leadgeneratie.

Je Analytics-account: ontdek de verborgen schat aan leads

Met de vakantie voor de deur is het nuttig jouw leadgeneratie te optimaliseren. Investeer tijd in je Analytics-account en help je pipeline er na de zomervakantie weer veelbelovend uit te zien.

Google Analytics speelt dus een belangrijke rol. De bezoekers op je site zijn immers bij uitstek potentieel waardevolle leads, want ze hebben al interesse voor je merk getoond.

Door analyse van relevante data weet je onder andere waar jouw prospects zitten, welke content ze interessant vinden, welke devices ze raadplegen en welk aanbod je ze ‘moet’ doen voor een verkoop.

In B2B is Google Analytics een basis voor de vaak complexe buyer journey. Voor veel bedrijven is of wordt de eigen website het primaire leadkanaal.

Niet zo gek, want een website is een digitale accountmanager. Hij werkt 24/7, is nooit ziek is en zeurt niet om een bonus of een loonsverhoging. Maar het gaat allemaal niet vanzelf. Je website en je Analytics-account vragen wel aandacht en vooral onderhoud.

Denk bijvoorbeeld aan:

  • goede content die tot actie leidt en digitale ‘snacks’;
  • het inregelen van conversiedoelen;
  • het filteren van ongewenst verkeer;
  • het maken van specifieke segmenten.

Je kunt het zo gek niet bedenken of je kunt het wel kwijt in Google Analytics. Op de GA community vind je veel relevante content over uiteenlopende Analytics-issues.

Leads herkennen vanuit Google Analytics

Google Analytics levert je dus een schat aan informatie op. Welke zaken kun je er zoal uithalen?

1. Herkomst en taal van toekomstige prospects

herkomst van prospects_Hostnet

Uit bovenstaande grafieken blijkt dat voor dit internationale bedrijf vooral kansen liggen op de Nederlandse markt vanwege het grote aandeel Nederlands webverkeer. Het gaat om prospects die naast Nederlands vooral Engels spreken. Deze informatie kun je gebruiken voor bijvoorbeeld online campagnes waarbij je onderscheid tussen Nederlandse en ‘Engelse’ bezoekers (marktsegmenten) maakt.

Je kunt zelfs nog een stapje verder gaan en op plaats analyseren. Zie je bijvoorbeeld dat je veel bezoek hebt uit Utrecht, dan kun je eraan denken een zakelijk event in Utrecht te organiseren. Dan heb je meer kans op deelname in verband met weinig reistijd en gemak. Het kan ook zijn dat je concludeert dat je je online marketing moet gaan targetten op ‘witte vlekken’ of gebieden met minder concurrentie. Heel waardevolle informatie die je veel marketingeuro’s kan besparen.

2. Welke apparaten gebruiken bezoekers?

apparaten van je website bezoekers_hostnet

In veel consumentenmarkten is mobiel inmiddels dominant voor conversies. In B2B-markten groeit mobile ook stevig, maar is de desktop vaak nog leidend voor websitebezoek zoals in dit voorbeeld. Nuttige info voor het targetten van leadcampagnes op Google en Facebook en je biedingen. Houd hier rekening mee met het online werven van je klanten.

3. Profiel van prospects: gebruikersverkenner Google Analytics

Dit is een relatief nieuwe Google Analytics-functionaliteit die nog in bèta-versie draait. Wat kun je ermee? Je kunt het exacte gedrag van een individuele gebruiker bepalen.

gebruikersverkenner_hostnet

Het rapport bestaat uit 2 delen. Hierboven zie je klant-ID, aantal sessies en gemiddelde sessieduur, bouncepercentage en opbrengst, transacties en doelconversieratio. Hier is al de nodige informatie uit te halen. Echt interessant wordt het als je op het klant-ID klikt. Met deze informatie kun je als datagedreven online marketeer ‘losgaan’. Welke pagina’s zijn bezocht, welke acties op de website zijn gedaan. Dit is natuurlijk heel waardevol voor het bieden van relevante content aan bezoekers om ze zo verder in de funnel te verleiden.

4. Relevant marketingdashboard: in control in the driver’s seat

Het lijkt zo voor de hand liggend, maar toch is dit bij veel bedrijven niet goed op orde. Een gemiste kans, want een goed dashboard in Google Analytics levert veel op. Het voert te ver om alle mogelijkheden te noemen. Ik verwijs graag naar dit artikel van Search Engine Land. Het behandelt een aantal basis-B2B-dashboards.

Wees vooral ‘lui’ in het maken van je dashboard. Veel dashboards zijn al beschikbaar via de Google Analytics Solutions Gallery. De basis voor een goed dashboard is een meetplan. Dit geeft richting aan de relevante data vanuit je bedrijfsstrategie. Houd daar dus rekening mee en brainstorm er eventueel samen met Sales over.

Blijf in topvorm met je businessleads!

Leadgeneratie is elke dag keihard werken. Je kunt het vergelijken met het lopen van een marathon. Trainen, trainen, focus, keuzes en heel veel niet doen. Geen enkel bedrijf kan het zich veroorloven om leadnurturing op zijn beloop te laten.

In veel markten is de concurrentie groot en hebben kopers voldoende alternatieven. Rustig aan doen is niet zelden het synoniem voor omzetverlies. Je kunt er als een berg tegenop zien om dit op te pakken. Toch is het minder ‘eng’ dan je denkt. Bovendien gaat het om potentiële klanten op je website. Geef ze aandacht en je verdient het dubbel en dwars terug. Voor de liefhebbers verwijs ik naar de laatste Google Ads en Analytics Innovation Keynote. Ben je een echte Analytics-crack? Dan adviseer ik een kijkje te nemen op de website van Paul Koks.

Succes met je ‘Analytics summerschool’ en als je vragen hebt of je ervaringen wilt delen, laat ze dan gerust hier achter. Een fijne zomervakantie!

Deze blogpost maakt deel uit van een serie. Eerder verschenen al ‘Life is a pitch’ en  ‘Maak je klanten happy in de buyer journey’.

Mark de Wit

Analyseren en anticiperen op menselijk gedrag. Waarom doen mensen wat ze doen en hoe kan ik ze helpen? Dat is de essentie van marketing en mijn expertise: mensen faciliteren en inspelen op hun behoeften. Mijn werkterrein: klanten werven, leadgeneratie, conversieoptimalisatie, B2B, Google AdWords, Facebook & Analytics en internationale marketingcampagnes.

07 juli, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: