8 tips om succesvol te ondernemen

Alle begin is moeilijk. Vooral omdat het nieuwe meer moeite kost dan het oude, en je jezelf daardoor kan afvragen of je wel goed bezig bent. Afgelopen weekend ben ik erachter gekomen dat ondernemen wat dat betreft erg lijkt op reizen met het openbaar vervoer in het buitenland. En dat je wijze lessen kunt trekken uit zo’n ervaring.

Wat gebeurde er tijdens mijn reisje en wat kun jij daarvan meepikken als marketing- of ondernemersadvies? Ik zal het je vertellen. Op vrijdagavond landde mijn vliegtuig op Gatwick Airport in Londen. Ik zou een weekendbezoekje brengen aan een vriendin. We hadden afgesproken dat ik met de trein naar haar huis zou gaan. Ze had me precies verteld waar ik moest overstappen en waar ze me zou opwachten. Volgens mijn vriendin hoefde ik slechts 25 minuten met de trein te reizen. Op Gatwick bleek ik eerst een pendeldienst naar de ‘South Terminal’ te moeten nemen, omdat daar het treinstation was. Geen probleem natuurlijk, alleen werd de reistijd daardoor al direct wat langer.

Marketingwijsheid 1: het duurt de eerste keer altijd langer dan ze zeggen.

Op het treinstation stond ik in dubio: zou ik in de lange rij voor de balie gaan staan, of zou ik een kaartje uit de automaat halen? Ik blaak altijd van zelfvertrouwen als het gaat om dat soort apparaten, dus koos ik voor de kaartjesautomaat. 5 minuten later tikte ik mijn eindbestemming in en stond voor een raadsel: ik had keuze uit zo’n 32 verschillende kaartjes, uiteenlopend van 10 tot 37 Pond per stuk. Nu leek het me logisch dat je op vrijdagavond voor een enkeltje de laagste prijs betaalt. Toch begon ik te twijfelen. Uit de gebruikte afkortingen kon ik namelijk niet afleiden wat een retourtje en wat een enkeltje zou zijn. Wat als ik een verkeerd kaartje koos en een boete zou krijgen? Maar ja, niet kiezen zou betekenen dat ik nooit zou vertrekken.

Marketingwijsheid 2: er zijn zoveel keuzemogelijkheden, dat je nooit zeker weet of je het goede kiest. Toch moet je kiezen om verder te komen. Niet kiezen zorgt voor stagnatie.

Dus ik besloot in de rij te gaan staan bij de balie. Toen ik eindelijk aan de beurt was, bestelde ik een kaartje naar Earlsfield. Ik kreeg er eentje naar Wivelsfield en werd naar het perron van de bijbehorende trein gestuurd. Toen ik daar stond, ging ik twijfelen. Had ik de naam net verkeerd uitgesproken? Had de verkoper me niet goed verstaan? Of was Wivelsfield de eindbestemming, en zou de trein ook langs Earlsfield komen? Ik vroeg het aan iemand op het perron en die wist zeker dat het klopte. Voor de zekerheid toch maar even mijn vriendin gebeld: ik bleek een volkomen verkeerd kaartje te hebben en in een volkomen verkeerde richting te gaan.

Marketingwijsheid 3: een kleine afwijking van het ‘recept’ kan ervoor zorgen dat je nooit je doel bereikt. Als je echt effect wilt, volg dan een beproefd stappenplan en wijk daar niet van af.

Marketingwijsheid 4: vraag hulp aan een deskundige die weet hoe het echt zit. Vraag het niet aan iemand die heel graag wil helpen, maar eigenlijk net zo in het duister tast als jij.

Dus terug naar de balie (tijdsverlies!), nieuw kaartje en een nieuw perron om te vertrekken. Net toen de trein zou komen, werd er omgeroepen dat hij vanaf een ander perron zou vertrekken. Help! Onzekerheid… Red ik het wel om binnen 1 minuut op dat andere perron te zijn?

Marketingwijsheid 5: ondernemen gaat gepaard met onzekerheid. Je weet nooit zeker of het zal lukken. Wees flexibel als dingen anders lopen dan je verwacht.

Ik haalde het. Vervolgens zat ik in het donker in een trein en had ik geen idee waar ik was of hoe lang het zou duren tot ik mijn bestemming zou bereiken. Maar het kwam goed en ik stapte zelfs zonder problemen over op de juiste trein. Twee uur na mijn landing op Gatwick, anderhalf uur later dan verwacht, kwam ik aan op mijn bestemming.

Marketingwijsheid 6: vertrouw erop dat je op de goede weg bent, ook als je je eindbestemming nog niet kunt zien.

De volgende dag ging ik naar een workshop. Mijn mijn openbaar vervoer-avontuur kreeg een leerzaam vervolg. Dit keer moest ik overstappen op Clapham Junction, wat het drukste station van Engeland schijnt te zijn. En zie dan maar eens het perron voor je volgende trein te vinden. Nergens van die vertrouwde NS-borden, die je precies vertellen waar je moet zijn. De enige informatie die ik kon vinden, was dat ik op perron 2, perron 16 of perron 17 moest zijn. Met 5 minuten overstaptijd nogal een gok…Want ga je naar 2 en moet het 16 of 17 zijn, dan is er grote kans dat je het niet zult halen.

Uiteindelijk zat niets anders op dan te gokken: niemand die ik aansprak, wist het juiste perron. Uiteraard koos ik verkeerd ;-). Ik heb een flink sprintje getrokken en haalde hijgend en puffend de goede trein. Ik zal je besparen hoeveel moeite het me vervolgens kostte om de goede locatie te vinden… Het was een leuk avontuur ;-).

Marketingwijsheid 7: als je een nieuwe vaardigheid aanleert of met een nieuwe techniek gaat werken, kost alles meer tijd en energie dan je gewend bent. Dit zorgt voor een tijdelijke dip in je prestaties. Heb je de nieuwe techniek of vaardigheid eenmaal onder de knie, dan stijgen je prestaties en je resultaten tot boven het oude niveau. Dit komt doordat je meer ervaringen hebt dan voorheen.

Marketingwijsheid 8: ondernemen is een avontuur. Geniet ervan!

Kortom: zodra je start met het serieus werken aan de marketing van je bedrijf, kan het voelen alsof je van de regen in de drup bent beland. Alles wat je doet kost meer tijd, je hebt soms geen idee of je activiteiten wel zin hebben en het lijkt alsof jij de enige bent die het niet snapt. Vertrouw erop dat dit erbij hoort, accepteer dat je fouten zult maken, vraag hulp aan deskundigen en geniet van het avontuur!

Linda Spaanbroek

Infomarketeers is opgericht door Linda Spaanbroek om dienstverlenende ondernemers en zzp'ers zoals coaches, trainers, architecten, consultants, therapeuten, IT’ers en adviseurs te helpen bij het op gang brengen én houden van een gestage stroom klanten.

31 mei, 2016
5
  1. ‘Als je echt effect wilt, volg dan een beproefd stappenplan en wijk daar niet van af.’
    ‘Wees flexibel als dingen anders lopen dan je verwacht.’

    Lekker tegenstrijdig ;-).

    1. Hoi Alex, wat ik bedoel te zeggen is dat je een stappenplan nodig hebt om met je marketing daadwerkelijk effect te sorteren. Zoals je een recept volgt voor groentensoep. Dan wijk je ook niet af door te besluiten er tomaten in te doen ipv groenten, want dan krijg je immers tomatensoep 🙂 (Dit zie ik wel vaak gebeuren bij ondernemers, vandaar dat ik het zo expliciet zeg). Wat ik wil zeggen met flexibel zijn, is dat – om even door te gaan op de soep-metafoor – er soms niet de groenten in de winkel liggen die je erin wilde doen. Dan kun je het beste het even los laten en pizza laten bezorgen. Dus als je marketingactie niet oplevert wat je verwacht, kun je ook even niets doen. Of simpelweg iets anders proberen. Hopelijk helder zo 🙂

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: