Zo maak je jouw SEO-activiteiten nog krachtiger

Tekstschrijver, blogger, marketeer of webshopeigenaar? Dan hoeven we je niet te vertellen dat zoekmachineoptimalisatie, oftewel SEO (Search Engine Optimization), belangrijk is. We zien vaak dat SEO wordt gezien als een eenmalig project. Bij enkele onderdelen van SEO is dat ook zo. Maar door een consistente en structurele aanpak van SEO kun je steeds meer en blijvend resultaat behalen.

SEO wordt nog krachtiger als je het consistent uitvoert

Het kan zijn dat je al resultaten boekt wanneer je SEO als eenmalig project uitvoert. Echt krachtig wordt het wanneer je een consistente strategie uitvoert en die actief opvolgt, meet en bijstuurt. Waarom zou je dat doen? Vier redenen:

  • Actuele, relevante en kwalitatief goede content wordt sneller getoond in de zoekresultaten. Het kan zelfs meer voor je betekenen dan de hoeveelheid backlinks, omdat de kwaliteit van de websites die jouw link bevatten ook steeds belangrijker wordt.
  • Je concurrenten zitten niet stil. Als zij een plaats stijgen, kan het zijn dat jouw website een plaats zakt.
  • Ranking-algoritmes van zoekmachines veranderen regelmatig. Vaak zijn het kleine veranderingen, maar twee keer per jaar zijn er grote updates. Deze veranderingen kunnen een grote invloed hebben op jouw ranking.
  • Met SEO investeer je in een sterke basis voor organisch verkeer. Voor een langdurig effect is SEO effectiever dan bijvoorbeeld adverteren in de zoekmachines.

Drie strategieën om SEO blijvend in te zetten

Omdat SEO veel factoren omvat, zijn er ook veel verschillende manieren om SEO te integreren in je marketingactiviteiten. Hieronder beschrijven we drie krachtige en tegelijk praktische strategieën.

Maak een contentstrategie
De content van je website moet overeenkomen met wat je websitebezoekers willen weten en verwachten wanneer zij op jouw website komen. Door het maken van een contentstrategie ga je nadenken over de inhoud, verspreiding en het gewenste effect van de content die je maakt. Als je hier consistent mee aan de slag gaat, produceer je steeds nieuwe content. Publiceer je dit op je website, dan houd je je website steeds up-to-date: zoekmachines houden van actuele content.

Een contentstrategie hoort de volgende vragen te beantwoorden:

  • Welke content moet je maken (wat, voor wie, wanneer, et cetera)?
  • Waarom moet je juist die content maken (doelen, doelgroepen, et cetera)?
  • En hoe kun je bepalen of die content goed is (meten, testen, verbeteren)?

Tip!
Voor de concrete invulling van je contentkalender kun je deze bronnen gebruiken:

  • je eigen (marketing)kalender;
  • een issue kalender. Hierin staan alle belangrijke dagen en feestdagen die je kunt gebruiken voor je contentkalender;
  • Days of the year. Op deze website vind je alle bijzondere dagen over de hele wereld.

Doe regelmatig een SEO-concurrentieanalyse

Een concurrentieanalyse is een analyse waarin je de sterke en zwakke punten en de kansen en bedreigingen van je concurrenten op het gebied van SEO in kaart brengt. Doel van deze analyse is om inzicht te krijgen in jouw eigen positie ten opzichte van de concurrenten en de kansen te ontdekken waarop jij kunt excelleren. We raden aan om minimaal eens in de drie maanden een SEO-concurrentieanalyse uit te voeren.

Bij een concurrentieanalyse kun je kijken naar verschillende SEO-factoren van je concurrenten en je eigen website:

  • Wie zijn je concurrenten: zorg dat je weet welke partijen op jouw gebied in de markt actief zijn.
  • Content: zowel kwalitatief als kwantitatief. Hoeveel content hebben zij? Hoe goed is deze content? En wellicht kan je hier inspiratie uithalen voor je eigen website.
  • Ranking van je concurrenten: op welke posities zijn je concurrenten terug te vinden op voor jou relevante zoekwoorden?
  • Backlinks / linkprofiel: bekijk het linkprofiel van de concurrenten. Hoeveel backlinks hebben je concurrenten? Wat zijn dit voor links? Misschien levert dit ideeën op voor eigen links.

Tip!
Om het aantal backlinks in te zien, kun je gebruik maken van een gratis tool van Moz.

Volg het nieuws rondom de veranderende algoritmes

Google hanteert ongeveer 200 factoren om zoekresultaten op waarde te bepalen. Zoekmachines wijzigen hun algoritmes regelmatig. Vaak zijn dit kleine veranderingen. Maar er zijn ook grotere updates. Bekende grote updates zijn Panda en Penguin. Het doel van deze updates is om zoekmachinegebruikers kwalitatief de beste content aan te bieden, die zo goed mogelijk aansluit bij hun zoekopdrachten. Je kunt op de hoogte blijven van deze updates door de grotere of internationale SEO-blogs te volgen of SEO uit te besteden aan experts die alle updates op de voet volgen. Websites die je hiervoor kunt volgen zijn Moz Blog en Search Engine Watch. Op deze blogs wordt snel na de update geschreven over de gevolgen van zo’n update en wat je als website- eigenaar moet doen.  Daarnaast verwerken veel online tools, zoals webtexttool en de tools van Moz, de laatste SEO-regels in hun tool.

Als je je focust op consistentie en structurele inzet van deze praktische strategieën, geloven we dat je nog slagvaardiger wordt in jouw SEO-strategie en het genereren van (organische) traffic. Heb jij nog aanvullingen?

Kyrill Poelmans

Kyrill Poelmans is sinds 1993 professioneel actief op internet, van strategie- en conceptontwikkeling tot en met implementatie. Hij is een van de oprichters en eigenaren van webtexttool, waar hij nu verantwoordelijk is voor de online marketing en productontwikkeling.

12 april, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: