5 tips om je webwinkel meer klantgericht te maken

5 tips om de klantgerichtheid van je webwinkel direct te vergroten

Consumenten en bedrijven bestellen steeds meer via internet. Er zijn dan ook veel webwinkels, maar niet elke webwinkel is even klantgericht. Terwijl uit onderzoek blijkt dat klantgerichtheid leidt tot een hogere omzet. De volgende 5 tips helpen je direct om je webwinkel meer klantgericht te maken en daarmee dus meer klanten aan je te binden.

1. Beperk het klikken en zoeken

Bezoekers houden niet van veel klikken of lang zoeken. Zorg er daarom voor dat in je webwinkel alle producten op 1 pagina staan. Daarmee voorkom je dat de klant door meerdere pagina’s heen moet. 1 keer scrollen is voor de klant gemakkelijker dan eindeloos klikken en scrollen. Een webklant houdt van snel zoeken. Met een filter help je de bezoeker om een product gemakkelijk te vinden.

2. Geef de klant voorrang boven eigen belangen

Klantgerichtheid gaat over jezelf in de klant verplaatsen. Natuurlijk is het voor je bedrijf belangrijk dat klanten zich inschrijven voor je nieuwsbrief. Als webwinkeleigenaar is het logisch dat het vinkje in het vakje ‘Ja, ik wil de nieuwsbrief ontvangen’ alvast staat ingevuld. Voor de klant is dat heel anders. Die wil niet dat jij voor hem/haar alvast de keuze maakt. Laat de klant vrij en zet het vinkje uit. Een groot voordeel hiervan is dat je nieuwsbrieflezers krijgt die écht geïnteresseerd zijn in wat je te melden hebt.

3. Betalen: alles op 1 pagina

Klanten vinden het nog altijd eng om iets te bestellen via internet. Daarnaast vinden ze het vervelend als ze allerlei gegevens moeten invullen en later in het bestelproces blijkt dat er nog extra kosten bijkomen. Maak daarom je bestelprocedure zo overzichtelijk mogelijk. Vertel eerst alles helder en vraag daarna pas naar de gegevens van de klant. Nog beter: zorg dat de volledige bestelprocedure op 1 pagina staat en niet via een aantal stappen op meerdere pagina’s.

4. Inloggen en wachtwoorden

Iedereen heeft, helaas, veel wachtwoorden. Gelukkig zijn daar tegenwoordig handige programmaatjes voor. Toch kennen we ze allemaal: webwinkels waarbij je niet kunt bestellen zonder een account aan te maken. Ook als je eenmalig iets wilt bestellen, moet je bij veel webwinkels verplicht een account aanmaken. Zorg daarom dat klanten ook zonder een account iets kunnen bestellen. En verwijder na de bestelling de gegevens van deze eenmalige klant, want het is erg vervelend als je als klant de melding krijgt ‘Dit e-mailadres is al bekend bij ons’ wanneer je later nog eens een bestelling wil plaatsen.

5. Contact opnemen

Veel webwinkeleigenaren denken dat je enkel via de e-mail contact kunt houden met de klant. Dat is een vergissing. Ook als je een webwinkel hebt, moet je ervoor zorgen dat je bezoeker op diverse manieren gemakkelijk contact met je kan opnemen. Door alleen contact per e-mail toe te staan, loop je potentieel veel omzet mis. Train je personeel in het klantgericht te woord staan van klanten, zowel per e-mail, chat als telefoon. Want een klantgerichte webwinkel zonder klantgerichte medewerkers, dat kan natuurlijk niet.

René van der Zaag

René van der Zaag is eigenaar van Zaleco trainingen en advies. Hij geeft verkoop- en klantgerichtheidstrainingen aan mkb-bedrijven. De trainingen hebben als doel meer klanten binnen te halen, waardoor het aantal opdrachten stijgt en de omzet toeneemt. Hij vindt het daarbij belangrijk dat organisaties in de schoenen van de klant gaan staan. Zodat ze vanuit dit perspectief hun omgang met klanten bekijken.

31 maart, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: