Hoe je jouw webteksten direct verbetert. Drastisch!

Hoe je jouw webteksten direct verbetert. Drastisch!

Of je nu een webtekst, een blogartikel of een productpagina schrijft, je doet dit met een bepaald doel. Wat is jouw doel? Hoe ga je dit doel halen?
In dit artikel zul je ontdekken hoe je jouw bezoekers je teksten laat absorberen. Hoe je krachtig de inhoud overbrengt en via welke manieren je rekening kunt houden met het brein van je bezoeker.

Knallen met de deleteknop

Ik schrijf al mijn artikelen (nog ouderwets) met pen en papier. Waarom?

  • Omdat ik mijn artikelen het liefst vroeg in de ochtend schrijf en dan nog geen computer aan wil hebben.
  • Omdat ik dan geen deleteknop heb.

Iedereen die regelmatig schrijft, kent het principe van de schrijfblokkade. Het is te vergelijken met een soort black-out. Wat je ook probeert, je krijgt geen zinnig woord meer op papier. De grootste reden van een schrijfblokkade? De deleteknop. Continu zinnen schrijven en schrappen is nu niet het meest bevorderlijke voor je ‘schrijfflow’. Overigens is je deleteknop een geweldig wapen om je teksten te verbeteren. Is er tekst die je kunt weglaten zonder de inhoud of boodschap te verliezen? Gebruik dan je deleteknop strategisch en verstandig en je zult zien dat je teksten vele malen beter converteren.

Het principe van de ‘schrijfflow’

Zag je net wat er gebeurde? Ik geef je een tip over de deleteknop, maar sta mezelf eerst toe om uit te weiden over mijn ‘vroege ochtend’-schrijfrituelen. Als je eenmaal in je flow zit, schrijf dan lekker door. Het geeft niet of je uitweidt. Sterker nog, een persoonlijk verhaal kan jouw blog juist interessant maken.

Ga voor kort en krachtig als jij je pen inzet om je dienst of product te verkopen. Merk je na het schrijven van de verkooppagina dat je te veel bent uitgeweid, gebruik dan de deleteknop.

Geef je bezoekers de juiste emotie

Het is makkelijk om als schrijver aan te nemen dat de lezer onze emotie en toon oppikt uit de tekst. Zakelijke webteksten zijn vaak kil, afstandelijk en formeel. Hoe formeler de teksten, hoe professioneler de uitstraling, lijkt de gedachte. Maar emotie in tekst doet niets af aan professionaliteit. Integendeel! Tekstemotie laat juist zien dat je je inleeft in situaties en dat je je bezoekers begrijpt. Geloof me, jouw bezoekers zijn net mensen. Sterker nog, jouw webtekst kan ook de verkeerde emotie oproepen!

In mijn tijd als psycholoog heb ik veel samengewerkt met grote teams. Teams die veel communiceerden via e-mail. Elke maand was er wel een gevalletje te beschrijven dat ik noem ‘had toch even de telefoon gepakt’. Kleine irritaties werden uit hun verband getrokken en voor je het wist werd de mug een olifant. Bezoekers pakken automatisch de toon van je teksten op. Dit betekent niet dat zij het bij het juiste eind hebben. Lees je teksten, zeker wanneer dit teksten zijn voor je verkooppagina, altijd (na een paar dagen rust) goed door. Welke emotie roept het bij jou op? Is het duidelijk wat je bedoelt? Dat grapje dat je maakt, is dat echt grappig?

Het trucje met de bureaustoel

Keer op keer kom ik websites tegen die gegarandeerd bezoekers verliezen vanwege de slechte opmaak. De eerste indruk maak je via je opmaak. Schuif je bureaustoel naar achter, net ver genoeg dat je de letters net niet meer kunt lezen. Hoe ziet jouw tekst er dan uit? Is het aantrekkelijk? Nodigt het uit tot lezen?

Een mond vol

Als we teksten schrijven dan hebben wij de nare gewoonten om te lang stil te staan. Wat gebeurt er dan? We gaan onze zinnen ‘pimpen’. In plaats van gewoon te zeggen wat we willen zeggen, gebruiken we dure woorden. Of erger nog, vakjargon. “Wij als bedreven online marketingbureau ondersteunen bedrijven bij het verhogen van hun rendement door het faciliteren van diensten die fungeren als springplank voor de optimalisatie van de online positionering” Een hele mond vol, vol met gebakken lucht.

Het kan ook anders. ‘Meer rendement? Wij zijn je springplank voor een betere positie in Google!’

De 3-stapssprong voor krachtige teksten

Verkort, verwijder en herschrijf de delen tekst die niets toevoegen. ‘Hoe korter jij je zinnen houdt, hoe langer ze blijven hangen.’
Om dit proces makkelijker te maken, hanteren wij de 3-sprong:

1. Schrijf de hele tekst
Schrijf de hele tekst. En met de hele tekst bedoel ik de hele tekst. Pak een kladblok en je favoriete pen en schrijf alles op wat jij wilt vertellen. Gaat jouw tekst over een training SEO-teksten schrijven? Schrijf dan alles op over SEO-teksten wat jij kunt vertellen. Wat krijgen klanten allemaal? Welke resultaten mogen ze verwachten? Welke prijzen heb jij gewonnen? Welke reacties geven je klanten? Onthoud dat je bij stap 1 nog geen perfecte tekst hoeft te hebben. Je hebt stap 1 succesvol volbracht wanneer je voldoende input hebt voor stap 3.

2. Leg je tekst weg
Je hebt net hard geploeterd. Je hebt recht op pauze. Leg je tekst weg en plan alvast een afspraak in je agenda wanneer je de tekst gaat afmaken. Kriebelen je vingers om je tekst direct af te maken? Doe het niet. Heb je nog energie over? Gebruik die energie dan om een lijstje met kritiekpunten te maken. Op welke punten moet je tekst goed scoren? Of met andere woorden, als jij (over een paar dagen) je tekst gaat verbeteren, op welke punten wil je dan letten? Wat je ook doet. Onderschat nooit de kracht van een frisse geest!

3. Bewerk je tekst
Pak de tekst die je eerder geschreven hebt. Verwijder op dit moment nog helemaal niets. Het enige wat je in het begin doet, is het markeren of onderstrepen van de zinnen die je aanspreken. Heb je alles onderstreept of gemarkeerd? Lees je tekst dan nog eens door en verwijder of markeer de overbodige woorden of zinnen. Klaar? Nu is de tijd aangebroken dat je van de input een goede tekst maakt. Bouw je tekst opnieuw op met de zinnen die je gemarkeerd hebt. Gelukt? Als het goed is, heb je veel tekst kunnen schrappen en kijk je met een frisse geest opeens heel anders tegen je tekst aan. 

Bonusstap – Optimaliseer je webtekst voor Google

Je wilt als je een webtekst geschreven hebt wel dat deze goed gaat scoren in Google. Een goede SEO-tekst schrijven kost tijd. Tijd die wel moet worden terugverdiend. Er zijn genoeg SEO-hippies die zeggen dat goede content voldoende is om goed te scoren. Maar je website heeft waarde nodig om goed te scoren. En goede content alleen, is niet voldoende. Wil je een goede positie in Google, lees dan de complete handleiding over SEO-teksten schrijven.

Wat is het doel van de artikelen die je schrijft? Behaal je dat doel? Of wat ga je vanaf nu anders doen om dit doel te behalen? Laat je ervaring of vraag gerust achter in de comments.

Sebastiaan Hendriks

Als online marketing psycholoog weet Sebastiaan als geen ander hoe het brein van jouw klant werkt. Met psychologische marketingtechnieken weet hij samen met het team van Internet Marketing Gemak je website om te toveren tot je beste werknemer.

24 maart, 2016
8
  1. Leuk om te lezen Sebastiaan. Ik schrijf als ik moet wachten, zoals laatst op m’n APK. Een paar dagen later verbeteren en plaatsen: dat is het echte werk. Ik bedoel, dat kost me de meeste tijd. Mijn tip: geef jezelf tijd om je eigen stijl en methode te vinden. Dat kost meestal een paar jaartjes. En: ik ben nooit tevreden (dus ik redigeer na plaatsing) en jij?

  2. Beste Sebastiaan,
    Heel inspirerend is je verhaal en de tips. Ik ga het toepassen. Korte zinnen schrijven! Je ziet/lees al dat ik dit nu al toepas. Voor het eerst ga ik mijn website restylen met WordPress. Wow wat een uitdaging! Dank!!

  3. Bedankt voor je reactie Albert. Wat mij betreft is een artikel nooit echt af. Ik ben wel van mening dat je niet moet wachten met het plaatsen van een artikel totdat het “perfect” is. Maar aan je reactie te lezen is dat bij gelukkig niet het geval.

  4. Ik vraag mij af wat een goede verhouding is tussen visuele aspecten op een website en de tekst. Moet de tekst juist centraal staan of zijn het juist de visuele aspecten die een centrale rol moeten krijgen op een (landings)pagina. Hoe denk jij hierover Sebastiaan?

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: