Bouw je mailinglijst uit met teleseminars en webinars

Als ondernemer wil je zeker zijn van een voortdurende stroom van warme prospects. Listbuilding, het uitbouwen van je mailinglijst, is hiervoor een belangrijke marketingtool. Technisch gezien is er een scala aan online mogelijkheden om aan listbuilding te doen. Teleseminars en webinars zijn 2 van die mogelijkheden.​

Teleseminar

Wat is een teleseminar?
Een teleseminar is een lezing, workshop of training per telefoon waarvoor je nauwelijks technische kennis nodig hebt: je hoeft alleen te weten hoe je een telefoongesprek voert. Naast teleseminar worden dit soort telefonische bijeenkomsten ook teleclass, teletraining of telecoaching genoemd.

Doordat een teleseminar een evenement is, is het vrij gemakkelijk om ‘buzz’ te creëren. Hierdoor wordt er over je gratis teleseminar gesproken en getwitterd. Zo kom je met een teleseminar onder de aandacht van mensen die je zonder dat evenement niet zou bereiken.

4 redenen voor het organiseren van een gratis teleseminar

  1. Lage kosten
    De enige kosten die jij en je deelnemers maken zijn telefoonkosten. In het geval van Skype is het inbellen zelfs kosteloos.
  2. Je expertise in beeld
    Jij organiseert het evenement en jij bent degene die de informatie overdraagt. Hierdoor komt je expertise veel meer als zodanig over dan bijvoorbeeld door de tekst op je website.
  3. Voor iedereen toegankelijk
    Aanmelden is gemakkelijk en iedereen weet hoe een telefoon werkt.
  4. Snelheid
    Een teleseminar is razendsnel. Je kunt in de ochtend bedenken om dezelfde dag een teleseminar te geven. Zo kun je met een teleseminar uitstekend inspelen op de actualiteiten binnen jouw vakgebied.

De techniek voor een succesvol teleseminar

Om te telefoneren met een grote groep mensen, heb je een conferentielijn nodig. Let daarbij op de volgende aspecten:

  • Zorg dat deelnemers zelf kunnen inbellen. Je wilt niet op het moment suprême de deelnemers één voor één en handmatig verbinden met jouw gesprek (zoals bij Skype-groepsgesprekken het geval is).
  • Voorkom ruis op de lijn door achtergrondgeluiden. Kies een conferentielijn die je de mogelijkheid biedt om lijnen te ‘muten’. Dit maakt dat jij als gastheer/gastvrouw hoorbaar bent voor de deelnemers, maar de deelnemers zelf niet kunnen spreken. Wil je meer interactie, dan kun je op elk moment de mute-functie uitschakelen. Wij gebruiken daarvoor Instant Teleseminar. Via deze link kun je 21 dagen gebruikmaken van deze dienst voor slechts 1 dollar.
  • Neem je teleseminar op. Zo heb je achteraf een mp3 die je voor promotiedoeleinden kunt gebruiken.
  • Wil je dat ieder zijn eigen telefoonkosten betaalt, of betaal jij voor alle deelnemers? Niet alle conferentielijnaanbieders geven je de mogelijkheid om te muten én de kosten de delen. In veel gevallen is er sprake van een abonnement als je deze functies wilt combineren. Bij Instant Teleseminar bellen mensen gratis in via Skype.

Webinar

Wat is een webinar?
Een webinar is een live, online presentatie die deelnemers via hun computer, laptop, tablet of smartphone bijwonen. Zij zien en horen wat jij ook ziet. Een webinar vraagt om meer voorbereidingstijd dan een teleseminar, omdat je sheets wilt delen met de deelnemers. 

3 redenen voor het organiseren van een webinar

  1. Presenteer je verhaal
    Tijdens een webinar is het mogelijk om een presentatie te tonen door je beeldscherm te delen met de deelnemers terwijl je zelf live in beeld bent. Je hebt je webcam aan staan en praat direct tegen en met je deelnemers.
  2. Beantwoord direct vragen
    Bijna elke provider biedt de mogelijkheid om live vragen te behandelen via de chatbox. Je bent direct met elkaar in contact en gesprek in een extra venster naast je presentatie.
  3. Het is kosteloos
    Een webinar is gratis voor alle deelnemers. Ten opzichte van een teleseminar is het voordeel dat er voor de deelnemers geen kosten aan zijn verbonden. De verbinding verloopt via internet en de mensen hebben al een internetverbinding waarvoor ze betalen.

Ook als ik een webinar organiseer, maak ik trouwens graag gebruik van Instant Teleseminar.

Hoe bouw je je mailinglijst uit met een teleseminar of webinar?

Vooral gratis teleseminars, waarbij deelnemers alleen de eigen telefoonkosten betalen, zijn zeer geschikt voor het uitbouwen van je mailinglijst. Teleseminars en webinars zijn aantrekkelijke evenementen waarvoor mensen zich graag inschrijven. Waar het soms lastig is om inschrijvingen voor je eZine te krijgen omdat mensen niet zitten te wachten op ‘weer een nieuwsbrief’, lukt dit voor een teleseminar of webinar vaak makkelijker.

Je mailinglijst groeit als je de inschrijving voor het teleseminar en webinar koppelt aan je mailinglijst. Zorg dat je open bent over het feit dat inschrijven voor de teleclass automatisch leidt tot een gratis abonnement op je eZine of nieuwsbrief. Alhoewel mensen zich natuurlijk altijd gemakkelijk kunnen afmelden van je eZine, krijg je na een teleseminar of webinar meestal het voordeel van de twijfel. Potentiële klanten hebben je aan de telefoon al beter leren kennen en hebben de waarde van je informatie ervaren. Hierdoor gaan ze je periodieke artikelen met meer belangstelling lezen.

Uniek, opvallend en aantrekkelijk voor klanten dankzij een expertstatus
Klanten zoeken de zekerheid dat jij degene bent die hen kan helpen. Je expertstatus biedt hen die zekerheid. De expertise zit al in je. Het is slechts een zaak die slim gedoseerd naar buiten te brengen met een webinar of teleseminar.

Ik ben erg benieuwd naar jouw ervaringen met listbuilding in combinatie met teleseminars en webinars. Heb je nog tips voor de lezers? Laat hieronder je reactie achter.

Linda Spaanbroek

Infomarketeers is opgericht door Linda Spaanbroek om dienstverlenende ondernemers en zzp'ers zoals coaches, trainers, architecten, consultants, therapeuten, IT’ers en adviseurs te helpen bij het op gang brengen én houden van een gestage stroom klanten.

10 maart, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: