Hoe zorg je dat e-mails worden geopend?

Hoe zorg je dat je e-mails geopend worden?

E-mailmarketing is een essentieel onderdeel van het onderhouden van de relatie met je klanten. Volgens onderzoek van eMarketer gebruikt 83% van de ondernemers e-mailmarketing om een relatie op te bouwen met klanten. Er zijn veel onderdelen die zorgen voor effectieve e-mailmarketing. Vandaag leer ik je hoe je je openingspercentage kunt verhogen door middel van een goede onderwerpregel.

1. Wees duidelijk

Een onderwerpregel moet vooral duidelijk zijn. Zorg ervoor dat het duidelijk is wat mensen kunnen verwachten in de e-mail. Een goed voorbeeld van een duidelijke e-mailonderwerpregel is die van de e-mail die het bedrijf Buffer stuurde toen het gehackt was:

“Buffer has been hacked – here is what’s going on”

Worden gehackt is de absolute nachtmerrie van elk bedrijf. De onderwerpregel is zo goed omdat die beknopt en duidelijk is. In een crisis wil je liever geen extra franje of woordspelingen gebruiken in je communicatie. Door de wijze waarop het onderwerp is geformuleerd, voel je dat Buffer kalm is en dat ze de veiligheid van de klanten in acht nemen.

2. Kort en krachtig

Gebruik korte onderwerpregels, want de meeste lezers scannen deze om te beoordelen of ze e-mails willen openen. Het is een stelregel om de onderwerpregel niet langer te maken dan 50 karakters. De e-mail met een onderwerpregel met minder dan 50 karakters krijgt hogere openingspercentages.

3. Creëer nieuwsgierigheid

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. Gebruik dit inzicht en zorg zo dat meer mensen je e-mailnieuwsbrieven openen. Om nieuwsgierigheid te creëren, moet je niet te veel informatie weggeven in je onderwerpregel. Het stellen van vragen is ook een goede tactiek om nieuwsgierigheid te creëren.

Voorbeelden:

  • 11 herkenbare dingen voor mensen met een droge huid
  • Ben jij klaar voor een enorme verrassing?
  • 13 dingen die ik leerde toen ik groente ging eten

4. Maak het persoonlijk

Momenteel is er veel mogelijk qua personalisatie. Uit onderzoek blijkt dat gepersonaliseerde onderwerpregels zorgen voor een hogere openratio. Een persoonlijke onderwerpregel creëer je niet door het toevoegen van een naam, want dit is al vaak gedaan en mensen ervaren het als spam. Probeer iets persoonlijks te zeggen over de locatie, je klantaccount of over een interesse. Groupon was hier heel goed in door e-mails te sturen met deals vanuit je gebied.

Voorbeelden:

  • Je hebt nog 10 bonuspunten te besteden
  • Ontdek de beste hotels in [geolocatie]
  • Ook fit voor de zomer met [interesse]

5. Dringend aanbod

Houd je van gratis spullen of vind je het leuk om dingen te kopen? Je e-maillijst deelt deze interesse. Meld het in de onderwerpregel aan je klanten als je iets weggeeft. Onderwerpregels die een aanbod communiceren zijn erg krachtig. Gebruik dit alleen niet te vaak om ‘e-mailmoeheid’ te voorkomen. Gebruik dit alleen als er echt een deadline is of als je product in kleine oplage beschikbaar is.

Voorbeelden:

  • Wees snel! Er zijn nog 3 plekken over
  • Bestel vandaag en krijg 10% korting
  • Laatste kans! Zorg dat je de beste prijs pakt

6. Wees creatief

Omdat er zoveel e-mailtjes worden verzonden, is het belangrijk om op te vallen. Creativiteit is een goede manier om dit te bereiken. Denk aan het gebruik van humor of emoji’s.

Humor
De meeste mensen barsten niet in lachen uit als ze hun e-mails lezen. Je zult dus veel aandacht krijgen als je een grappige onderwerpregel verzint. Afhankelijk van de toon van je bedrijf kun je testen met een grappige onderwerpregel of woordspelingen.

Emoji’s
Jongen mensen gebruiken vaak emoji’s in hun communicatie. Als je merk of dienst zich richt op een jonge doelgroep dan is het een idee om ook te werken met emoji’s in de onderwerpregel. Dit zorgt voor vertrouwen omdat je dan overkomt als een bekende of vriend van de doelgroep.

Uit onderzoek blijkt dat het gebruik van emoji’s in onderwerpregels zorgt voor een hoger openingspercentage. Let op dat het gebruik van emoji’s bij de toon van je bedrijf of doelgroep past. Bekijk het Hubspot-blog voor meer voorbeelden van creatieve onderwerpregels.

7. Zorg voor nieuwswaarde

Je klanten op de hoogte brengen van nieuwe ontwikkelingen zorgt ervoor dat je als een autoriteit gezien wordt. Hierdoor blijft je openingspercentage hoog. Dit soort onderwerpregels scoren meestal erg goed samen met een element van nieuwsgierigheid.

8. Geef sociaal bewijs

Het zit in de menselijke aard om te kijken naar het gedrag van anderen als wij beslissingen nemen. Gebruik dit inzicht in je onderwerpregels door het noemen van succesverhalen en bekende namen, en het aanstippen van hoeveel mensen je product of dienst gebruiken.

9. Getallen en lijsten

De factoren die zorgen voor een goede blogposttitel maken ook een goed e-mailonderwerp. Door het gebruik van getallen in de onderwerpregel trek je de aandacht, omdat onze hersenen van nature aangetrokken worden tot getallen. Dit verklaart waarom top10-lijsten zo succesvol zijn. Lijsten maken het namelijk gemakkelijk voor onze hersenen om informatie te verwerken. Kortom: gebruik als het mogelijk is getallen in je onderwerpregels.

Voorbeelden

  • 30 manieren om je e-maillijst te laten groeien
  • 3 manieren om vandaag productiever te zijn
  • Ontdek de 9 best verkopende producten

Sharing is caring

Ik hoop je met dit artikel handvatten te geven om het openingspercentage van je e-mails te verhogen door betere onderwerpregels. Als je denkt dat je netwerk wat heeft aan deze informatie dan mag je het delen.

Rudi de Groot

Creatief en innovatief met een grote passie voor content- en socialmedia-marketing.

15 februari, 2016
2
  1. Het kan nog beter:
    11 herkenbare dingen voor mensen met een droge huid
    > 3 tips voor mensen met een droge huid
    Of:
    > Heb jij een droge huid? Lees hier 3 tips.

    13 dingen die ik leerde toen ik groente ging eten
    > Ik leerde 3 dingen van groente eten: wil je weten welke?

    Et cetera.

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: