retargeting

7 tips voor verleidelijke retargeting

Tags:

Je kunt niet meer om retargeting heen. Retargeting wordt gezien als de meest effectieve manier van display advertising. Meer dan 75% van de online bedrijven zet retargeting in. Zij passen retargeting toe als de doelgroep niet heeft gereageerd. Dit leidt tot irritatie bij consumenten omdat retargeting soms gezien wordt als spam.

Toch is het negatieve imago niet helemaal terecht. Door retargeting anders in te zetten, kan het goed uitpakken voor consumenten én adverteerders. In dit artikel leg ik uit hoe jij retargeting kunt inzetten.

Hoe werkt retargeting?
Afhankelijk van een actie of bekeken pagina op een website, wordt je IP-adres vastgelegd of worden gegevens over je bezoekgedrag opgeslagen via een cookie. Op basis van deze cookie kunnen adverteerders op andere websites beschikbare advertentieruimte laten vullen met gepersonaliseerde advertenties van de bezochte website.

Er zijn ook andere manieren om te retargeten als de doelgroep niet heeft gereageerd. Met de volgende 7 tips kun je zorgen voor meer klantbehoud:

1. Aansluiten bij de wensen van de klant
Retargeting kun je inzetten voor het cross-sellen van producten. Het voordeel dat de adverteerder heeft ten opzichte van de concurrentie, is een unieke schat aan data.

De adverteerder weet exact welk type printer de klant heeft gekocht en welke cartridges daarbij horen. En ook welke verzekering hij het beste bij de zojuist afgesloten reis kan aanbieden. Hiermee vergroot je de relevantie en daarmee ook de kans op conversie.

Wanneer de bezoeker een positieve perceptie heeft over de adverteerder, dan is het aannemelijk dat de bezoeker weer actie onderneemt.

2. Klantervaring verbeteren
Retargeting kun je richten op de nazorg van een product. Hierbij kun je denken aan het benaderen van klanten met betrekking tot hun recent aangekochte product. Dit principe kan onderdeel zijn van je service.

Denk hierbij aan het benaderen van klanten met enkele vragen over het aangekochte product (‘Bent u nog steeds tevreden?’) of aangeven dat het serviceteam graag vragen beantwoordt. De mogelijke spin-off hiervan kan onbetaalbaar zijn.

3. Klanten aan je binden
Door retargeting is het mogelijk om het merk top-of-mind te krijgen bij de klant en door acties kun je klantenbinding stimuleren. Een interessante ontwikkeling is de status van de klant als marketeer. Een klant die tevreden is over de relatie met het bedrijf kan zich gedragen als ambassadeur. Willen we dat niet allemaal?

4. Klanten kortingscoupons aanbieden
Klanten houden van een happy end. Daarom kun je denken aan het geven van kortingscoupons. Klanten waarderen dit voordeel en daarmee vergroot je de kans op een herhaalbezoek. Vooral omdat zij de coupon moeten/kunnen inwisselen.

5. Klanten informeren
In sommige gevallen is het handig om een klant te informeren. Dit geldt voor kledingwinkels (aankondigen van de nieuwe collectie of sale), maar ook voor seizoensgebonden producten. Aangezien de cookietermijn soms tot meer dan 500 dagen wordt ingesteld, is het mogelijk om over een langere termijn klanten te benaderen.

6. Klanten bedanken
Het gebeurt niet vaak dat bedrijven klanten bedanken. Maar klanten vinden dit een leuke ervaring, en dat blijft in het geheugen hangen. Deze verrassing versterkt het positieve gevoel bij het bedrijf. De kans op klantbehoud is daarmee vergroot.

7. Klantenreviews genereren
Uit onderzoek blijkt dat klantenreviews winnen aan populariteit. Organisaties die actief aanbevelingen en reviews verzamelen, zien het aantal conversies toenemen met gemiddeld 18%. Volgens Forrester Research bekijkt maar liefst 71% van alle bezoekers klantbeoordelingen en laat 77% zich hierdoor beïnvloeden. Het belang van goede reviews kun je niet onderschatten.

Inzet en kansen van retargeting
Retargeting is op meerdere fronten in te zetten en het resultaat hoeft niet per se verkoop te zijn, maar het kan zich ook uiten in verbeterde klantenrelaties, user experience en klantloyaliteit.

Vanuit marketingoogpunt zijn dit belangrijke doelstellingen. Daarom is het verstandig om van tijd tot tijd een kritische blik op de marketingkanalen te werpen en de verscheidenheid aan technieken en tactieken in overweging te nemen.

Willem-Jan van Amerongen

Willem-Jan houdt zich bezig met Social Media Advertising, SEA en Web Analytics. Hij is afgestudeerd aan de Rijksuniversiteit Groningen en haalde zijn Master of Science in Business Administration aan de Universiteit van Amsterdam. Namens Oogst werkt Willem-Jan onder andere voor accounts in zeer concurrerende branches als fashion en retail.

04 februari, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: