5 manieren om succes te boeken met contentmarketing

5 manieren om succes te boeken met contentmarketing

Steeds meer bedrijven zien de kracht van contentmarketing. Volgens een onderzoek van de Content Club heeft Nederland qua contentmarketing de puberfase bereikt. Uiteraard lopen de grote bedrijven hierin voorop. Maar ook met een ‘kleiner’ budget kun je in 2016 stappen maken met contentmarketing.

Leer in deze blogpost hoe je door middel van YouTube, Instagram en bloggen succes kunt behalen met contentmarketing.

1. YouTube

Vorig jaar ben ik in een blogpost ingegaan op de basics van YouTube. Ook in 2016 blijft YouTube relevant. Als je een YouTube-account hebt aangemaakt, kun je op onderstaande 5 manieren doen aan contentmarketing.

Doe onderzoek
Kijk welke content je niche of doelgroep nodig heeft. Vaak worden er aannames gemaakt vanuit onderbuikgevoel. Zie het onderzoek gedaan door Pixabily.

YouTube
Onderzoek Pixability

Uit dit onderzoek blijkt dat de werkelijkheid er anders uitziet dan de meeste marketeers denken. Onderzoek naar geschikte content doe je door te kijken naar welke content er in je niche al goed scoort en waarom dat zo is.

Maak content in je niche
Door het onderzoek weet je op welke content de mensen in je niche zitten te wachten. Daarna ga je aan de slag met het maken van deze content.

Nieuwswaardig
De beste manier om veel views op YouTube te krijgen is door content te maken die inspeelt op de actualiteit. Uiteraard moet het wel met je markt te maken hebben. Kanalen zoals Twitter, Facebook of Google Trends kun je gebruiken om ‘trending topics’ te vinden.

Wees consistent
Als je eenmaal je YouTube-strategie hebt bepaald, is het belangrijk om trouw te blijven aan de richting. Post minimaal één video per week op dezelfde dag en tijd. Op deze manier weten je fans wat ze aan je hebben.

Zorg voor actie
Je zorgt voor actie door eerst het probleem te laten zien. Daarna breng je de oplossing en geef je aan welke actie de doelgroep daarvoor moet ondernemen. Je moet zeker de cirkel rond maken door een call-to-action te plaatsen onder de YouTube-video.

2. Instagram

Instagram blijft maar groeien en groeien. Was Instagram in het begin nog echt iets voor jonge mensen, in 2016 is het mainstream geworden.

Intagram
Newcom onderzoek

Niet elk bedrijf is geschikt voor Instagram, maar als je een product hebt dat erg visueel is, dan kun je er zeker mee aan de slag. Als je een Instagram-account hebt gecreëerd, dan kun je de volgende zaken doen qua content om je account te laten groeien.

Content
Een succesvol Instagram-account begint met content. Je kunt op een aantal manieren snel aan de slag gaan.

  • Organiseer een winactie
    De makkelijkste manier om een winactie te maken, is door een beeld te posten en te vragen aan mensen dit te liken of vrienden te taggen om kans te maken op de prijs.
  • Maak content met vragen
    Plaats vragen met kapitalen in de foto’s. Dit is een goede manier om de interactie te verhogen.
  • Post content op de beste tijden en dagen
    Uit onderzoek blijkt dat je op Instagram het beste content kunt posten om 02.00 uur in de nacht of 17.00 uur in de middag. Daarnaast is woensdag de beste dag.

Hashtags
Net als andere socialmedia-kanalen, zoals Twitter, draait het bij Instagram ook om hashtags. Kijk welke hashtags er binnen je niche worden gebruikt. Een goede tool om dit te ontdekken is Iconosquare. Gebruik ook een aantal populaire hashtags zodat je content is te vinden binnen de zoekfunctie van Instagram. Voorbeelden van hashtags zijn #love, #instagood, #tbt, en #photooftheday.

Je Instagram-account overal promoten
Promoot je Instagram-account waar je kunt. Zet hem op je site. Link hem in je andere profielen. Vertel mensen erover. Laat de Instagram-handle terugkomen in je video’s. De ondernemer Gary Vee is een goed voorbeeld van iemand die alle kanalen aan elkaar koppelt.

Kwaliteit gaat boven kwantiteit
Neem tijd voor goede content. Niemand heeft tijd voor te veel dezelfde soort beelden of random onzin.

Gebruik het Mayfair-filter
Uit het Track Maven’s Fortune 500 Instagram Report blijkt dat het Mayfair-filter zorgt voor de meeste interacties op Instagram.

3. Bloggen

Bloggen is een van de oudste en bekendste manieren uit het lijstje om aan contentmarketing te doen. Dat het nog steeds goed werkt blijkt uit onderzoek van Hubspot. Door bloggen krijg je nog steeds 67% meer leads.

Kortom: het is nog steeds aan te raden om in 2016 te bloggen, mits je er de tijd of resources voor hebt. Net als met de andere contentkanalen is dat wel vereist. Doe iets goed in plaats van half.

Informatief
Als een blogpost informatief en relevant is, gaan mensen het eerder bookmarken en aan vrienden doorsturen. Schrijf artikelen die inspireren tot actie en geef lezers ook de middelen om dit te bereiken. Wees specifiek en zorgvuldig met het advies. Dit betekent niet meer woorden gebruiken, maar stap-voor-stap-instructies waardoor je lezers leert om resultaat te boeken.

Meten is weten
Het is belangrijk om te meten. Wat werkt er qua content en wat werkt er minder goed? Het bedrijf Buffer heeft alle belangrijke statistieken op het gebied van bloggen voor je op een rijtje gezet.

Gastbloggers
Een goedkope manier om blogcontent te krijgen, is door te werken met gastbloggers. Hiervoor kijk je naar mensen die actief zijn binnen je vakgebied of niche.

Kracht van beelden
Van alle socialmedia-mogelijkheden is bloggen het meest statisch. Om het verhaal kracht bij te zetten, is het essentieel om goede beelden te gebruiken bij de blogs. Bekijk deze blogpost voor sites waar je gratis mooie beelden kunt vinden.

Vraag om te delen
Zorg dat al je artikelen eindigen met een vraag om je artikel te delen. Zoals dit voorbeeld op het Hostnet Blog.

Delen
Je kunt ook vragen of de lezers van de blogposts zich abonneren op je e-mailnieuwsbrief.

4. LinkedIn

LinkedIn is bezig om zichzelf te profileren als contentplatform. Hostnet gebruikt al jaren LinkedIn voor contentmarketing en ziet daar inderdaad goede resultaten. Kijk naar de top van de Nederlandse bedrijven en leer daarvan.

Gebruik groepen voor contentideeën
Meld je aan bij groepen. Kijk in deze groepen wat de problemen zijn waar mensen mee zitten. Creëer op basis van deze vragen en problemen content waarmee je de mensen weer helpt.

Visuele content
Ook op LinkedIn is het mogelijk om video’s te embedden. Uit onderzoek gedaan door LinkedIn blijkt dat dit goed scoort. De actuele cijfers worden helaas niet gegeven.

Adobe
Voorbeeld Adobe content

Gebruik LinkedIn Pulse
LinkedIn heeft in 2013 de mobiele app Pulse.me overgenomen en geïntegreerd in het platform. Het doel hiervan was om het makkelijker te maken voor de gebruikers om content te posten. Als je blogs publiceert via de Pulse dan verschijnt het op de tijdlijn van je doelgroep. Op deze manier kun je buiten je eigen fans zorgen voor bereik.

Post tijdens kantoortijden
Uit onderzoek blijkt dat je het beste tijdens kantooruren content kunt posten op LinkedIn. Het is het beste om dit tijdens de daluren te doen. Aan het begin of aan het einde van de dag of tijdens de lunchpauze.

Deel content van andere platformen op LinkedIn
LinkedIn is het socialmedia-kanaal waar de meeste zakelijke gebruikers zitten. Het is aan te raden om hier content te plaatsen zoals weblogitems gericht op je zakelijke klanten.

5. Pinterest

Pinterest is een van de kanalen die maar blijft groeien. Na Instagram is Pinterest het platform met de meeste nieuwe gebruikers. Het is goed om te weten dat vooral vrouwen Pinterest gebruiken. Pinterest is eigenlijk een verplicht kanaal als jouw onderneming zich richt op vrouwen.

Nadat je een Pinterest-kanaal hebt opgezet kun je de volgende dingen doen om succes te behalen met contentmarketing.

Kwaliteit van de pins
Goede beelden zorgen voor meer repins. Goede pins maken kost tijd en moeite. Maar met deze basisprincipes ben je al aardig op weg:

  • Verticale beelden met een ratio van 2:3 scoren beter.
  • Gebruik heldere beelden met warme kleuren.
  • De beelden moeten inspireren tot actie, behulpzaam zijn of gewoon mooi.
  • Creëer beelden die de huisstijl reflecteren.
Pinterest
Pinterest content


Cureer je eigen pins

Het is verleidelijk om alleen content van andere mensen te pinnen. Daar ga je alleen niet veel volgers mee halen. Het advies is om pins te cureren buiten Pinterest om. Je moet dan zeker weten dat het content is die nog niet veel te vinden is op Pinterest.

Pin dagelijks
Zoals met elke socialmedia-site moet je voor de balans niet te veel en niet te weinig posten. Voor het beste resultaat pin je minimaal één keer per dag op Pinterest. Dit hangt wel af van hoeveel Pinterest-borden je hebt.

Werk samen met influencers
Veel Pinterest-gebruikers zijn groot geworden door samenwerkingen aan te gaan met influencers. Dit is een bewezen strategie. Om dit ook te doen, ga je op zoek naar succesvolle pinners binnen je vakgebied. Door middel van groepsborden kun je vragen aan mensen of ze mee ‘pinnen’. Je kunt meeliften op de invloed en volgers van deze mensen als je ze zorgvuldig uitzoekt.

Gebruik Pinterest-analytics
Als je Pinterest-analytics op een juiste manier gebruikt, dan kun je door middel van deze inzichten je gebruikers laten groeien. Vind informatie over de interesses van je doelgroep en je concurrenten.

Sharing is caring

Denk je dat deze blogpost over contentmarketing waardevol is voor jouw netwerk? Je mag ‘m delen. 😉

Rudi de Groot

Creatief en innovatief met een grote passie voor content- en socialmedia-marketing.

28 januari, 2016
2
  1. Dank je voor de vermelding! Goed informatief artikel weer. Iets over ‘hashtags’ > Bij het zoeken in Twitter valt me op dat vindresultaten weinig rekening houden met of zonder hashtag-vermelding: het werkt allebei goed. Google geeft zoektermen die ook frequent in social media voorkomen hogere posities op de SERPs. Fijn om te weten > zet social media slim in!

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: