Sales

5 tips om meer sales te halen door bijeenkomsten

Ik merk dat iedereen in de startblokken staat voor dit jaar. De plannen, budgetten en doelen voor 2016 zijn gereed. Livebijeenkomsten zijn bij steeds meer organisaties onderdeel van het salesprogramma.

In dit blog geef ik tips hoe een bijeenkomst kan bijdragen aan sales. Er vallen tegenwoordig zoveel mooie uitnodigingen op de mat. Het is een uitdaging om op te vallen in alle drukte.

1. Formuleer een doel

Formuleer het doel van je bijeenkomst. Dit ligt in het verlengde van de doelen van je doelgroep. Alleen zo maak je je bijeenkomst aantrekkelijk.

Dus vraag je af: waar ‘worstelt’ mijn doelgroep mee? Het antwoord vind je bij de salesmedewerkers: zij krijgen deze vragen dagelijks. Betrek Sales daarom nadrukkelijk in deze fase. Zij moeten trots zijn dat zij meewerken aan het succes ervan.

2. Maak een plan

Zie de bijeenkomst als de start van je salescyclus. Mogelijke klanten komen in aanraking met jouw organisatie als ‘thought leader’ in de markt. En voor je belangrijke prospects kan het bijwonen van de bijeenkomst de doorslag geven. Denk dus goed na over de ‘touch points’ en maak daarvoor een plan. Voor, tijdens én na de bijeenkomst.

3. Stel een rapportage op

Bekijk de deelnemerslijst en bepaal wie voor welke deelnemers verantwoordelijk is. Spreek af hoe de rapportage eruit gaat zien, zodat je dit makkelijk in het CRM-systeem kunt zetten.

4. Bepaal de follow-up

Bepaal met je accountmanagers hoe de follow-up eruitziet. Dit is de fase van het ‘oogsten’. Hier speelt de wet van de getallen: het aantal deelnemers moet in verhouding staan tot het aantal salescollega’s. Follow-up kan via een bedankmail direct na de bijeenkomst, gevolgd door een telefoontje en een afspraak voor belangrijke leads. Het is cruciaal dat hier een plan voor is.

5. Evalueer

Evalueer en stel vast of je met de bijeenkomst je doelen hebt behaald. Soms kan dit na enkele weken, soms pas na een half jaar. Bijeenkomsten worden een effectief onderdeel van de salesstrategie door de doelstellingen grondig te monitoren. Meten is weten!

Succes in 2016
Maak van 2016 jouw beste jaar met veel succesvolle bijeenkomsten. Inspiratie nodig? Vraag gerust onze checklist aan.

Marga Groot Zwaaftink

Ze is verslaafd aan congressen en creëert ze ook. Steeds op zoek om met de opdrachtgever een congresprogramma te maken dat werkelijk inspireert en resultaat oplevert! Eigenaar van de CommGres Conference Agency.

07 januari, 2016
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: