call tracking

Call tracking: hoeveel telefoontjes levert mijn website op?

Je wilt waarschijnlijk weten wat jouw website concreet oplevert. Ongetwijfeld gebruik je al een analytics-pakket zoals Google Analytics om algemene websitestatistieken te meten en meet je formulieren om te weten hoeveel aanvragen er via die weg binnenkomen. Maar weet je hoeveel telefoontjes jouw website je precies oplevert en waar deze vandaan komen? Met call tracking krijg je dit inzicht. In dit artikel leg ik uit wat de meerwaarde van call tracking is en hoe dit precies werkt.

Wat is call tracking?

Het is bekend dat consumenten een bedrijf vaak eerst bellen voor informatie. Dit hangt uiteraard sterk af van de branche. Als je wijnglazen verkoopt via een webshop dan zul je veel directe bestellingen ontvangen. Als je echter een restaurant hebt, zullen veel klanten telefonisch reserveren. Of denk aan bouwbedrijven en hypotheekadviseurs: ook hierbij zullen veel aanvragen telefonisch binnenkomen. Maar hoe komen klanten in zo’n geval bij je bedrijf terecht? Het is lastig om aan te tonen hoeveel telefoontjes via de website binnenkomen.

Goed nieuws! Want er is een oplossing voor. Met call tracking krijg je inzicht in hoeveel telefoontjes je via de website ontvangt. Het mooie is dat je precies kunt zien waar die telefoontjes vandaan komen. Hierdoor weet je wat adverteren in Google jou aan telefoongesprekken oplevert, of welke bijdrage je maandelijkse nieuwsbrief levert aan telefonische leads. Zo kun je je online marketing verbeteren.

Misschien vind jij het nu nog lastig om je Adwords-campagne af te rekenen op concreet resultaat, maar levert deze campagne veel telefoontjes op. Met call tracking kun je zien vanaf welke pagina er is gebeld en hoe lang de gesprekken duren. Het is zelfs mogelijk na afloop van het gesprek een beoordeling te geven, zodat je ook inzicht krijgt in de kwaliteit van de aanvragen. Dat is nuttige informatie!

Hoe werkt call tracking precies?

Er zijn diverse calltracking-tools beschikbaar. Iedere tool heeft zijn eigen functionaliteiten en voor- en nadelen, afhankelijk van wat jij er precies mee wilt doen. De techniek is redelijk eenvoudig en de implementatie is over het algemeen snel realiseerbaar.

Op je eigen website plaats je een stukje code waarmee het telefoonnummer dynamisch wordt weergegeven. Ofwel, afhankelijk van waar bezoekers vandaan komen, is er een ander telefoonnummer zichtbaar op jouw website. Je kunt voor ieder marketingkanaal een apart telefoonnummer krijgen. De telefoonnummers kunnen wel gewoon het netnummer bevatten van het gebied waar jouw bedrijf zich bevindt. De calltracking-aanbieder verzorgt de telefoonnummers, deze hoef je dus niet zelf aan te vragen.

Wanneer bezoekers op jouw website het specifieke nummer bellen, registreert de calltracking-aanbieder dit en wordt de oproep automatisch doorgeschakeld naar jouw eigen telefoonnummer. Telefoontjes komen dus gewoon binnen zoals je gewend bent. Op dat moment maakt het systeem een match en houdt het precies bij welke telefoontjes er per kanaal binnenkomen. Deze gegevens kun je ook terugzien in Google Analytics zodat je alles in een overzicht kunt bijhouden.

Praktijkvoorbeeld: leadgeneratie voor managed hosting

Bij Hostnet verkopen wij diensten zoals domeinnamen, websitehosting en
e-mail rechtstreeks via onze webshop. De resultaten hiervan kunnen wij prima meten en we kunnen onze campagnes hierop bijsturen. Maar dit geldt niet voor alle diensten.

Voor ondernemers die geen tijd hebben voor technische vraagstukken of niet over voldoende technische kennis beschikken, bieden wij managed hosting op maat. Met deze oplossing nemen wij het systeembeheer volledig uit handen, krijgen klanten een persoonlijke accountmanager en monitoren wij continu de performance. Klanten kunnen deze dienst niet rechtstreeks via de webshop bestellen. Voordat zij tot aankoop overgaan, vindt er intensief contact plaats tussen onze consultants en de klant.

Voor managed hosting komen aanvragen via de site binnen. Dit gebeurt via een contactformulier, maar we zien in de praktijk dat veel van onze bezoekers vooraf telefonisch contact willen. Dat is ook heel logisch, bedrijven hebben een specifiek probleem en zij willen persoonlijk advies van Hostnet.

Voorheen hadden wij geen inzicht in hoeveel telefonische aanvragen er via de website bij onze Salesafdeling terechtkwamen. Een paar maanden geleden zijn wij daarom gestart met call tracking. De eerste signalen zijn positief. Wij weten nu precies hoeveel telefonische leads wij via de website ontvangen. Het stelt ons in staat om de online marketingkanalen optimaal te benutten.

Zie jij het nut van call tracking?
Gebruik jij call tracking al en wil je jouw ervaring met ons delen? Of heb je er vragen over? Laat dan hieronder een reactie achter.

Willem Jan Rutgers

Met veel passie voor online marketing heeft Willem Jan de afgelopen jaren zijn ervaring opgedaan. Hij heeft gewerkt bij diverse zakelijke dienstverleners, voornamelijk in de IT-branche. Sinds 2014 is hij werkzaam bij Hostnet als Product Owner E-commerce. Daarnaast vervult hij sinds 2017 de functie van Marketing Manager.

16 oktober, 2015
4
  1. Welke systemen zijn er dan, die dit kunnen inregelen? Wie zijn de aanbieders – en wat is er via Adwords zelf mogelijk op het gebied van call-tracking? (die hebben toch ook zo’n dienst?) Call tracking is zéker handig. Stel, je maakt een Adwords campagne aan en meet 0 conversies via het contactformulier over de periode van een maand, terwijl er die maand 5 mensen hebben gebeld, waarvan er 2 klant zijn geworden. Dan heb je 1000,00 euro verdiend, terwijl dit niet zichtbaar is in de rapportages. Omdat je denkt dat je de campagne niet rendabel is, schakel je die uit en loop je de maanden daarop, elke maand die 1000,00 euro mis. Dit terwijl je met call tracking die 2 leads had gezien en op basis daarvan juist een uitbreiding had doorgezet; iets wat het aantal leads (en mogelijk ook de omzet) zomaar had kunnen verdubbelen, maand na maand, na maand. Zo belangrijk is het inderdaad! Maar verwijs ons naar de aanbieders/mogelijkheden, zodat we er direct mee aan de slag kunnen zijn, dan is het artikel helemaal af!

  2. Hallo James, bedankt voor je feedback! Wij gebruiken zelf AdCalls. Ik hoor ook goede verhalen over CallTrackingMetrics en Freespee. Dat klopt, Adwords biedt ook mogelijkheden maar dit is voor zover ik weet nog niet beschikbaar in Nederland.

    Wellicht zijn er nog andere mensen die hun ervaring willen delen?

  3. Willem Jan,

    Bedankt voor het delen van je ervaringen.
    Wij adviseren de klant altijd een los nummer voor op de website die we laten zien als iemand vanuit AdWords binnenkomt.
    Dit kun je bijv. met de Google Tag Manager vrij eenvoudig inbouwen: https://marthijnhoiting.com/track-calls-from-google-adwords-or-other-sources/
    Het is in Nederland inderdaad (nog) niet mogelijk om de doorschakelservice van Google AdWords te gebruiken.
    Wel in andere landen zoals België en Duitsland. Je kunt in dat geval met een stukje javascript op je website de nummers door Google dynamisch aan laten passen.

    Anne Jan Roeleveld

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: