5 tips om Google AdWords efficiënter in te zetten

Veel ondernemers proberen Google AdWords en niet iedereen is even enthousiast. Een veelgehoord probleem is dat AdWords geen of weinig rendement oplevert. Of dat het rendement gewoon niet inzichtelijk is. Dat kan dus efficiënter. In dit artikel zal ik je uitleggen hoe je meer rendement haalt uit AdWords.

1. Doelen vaststellen

Je kunt AdWords effectief inzetten als er een duidelijk doel is. Dat doel is niet ‘meer bezoekers krijgen op je website’, want daarvoor is AdWords vaak een te duur kanaal. Voorbeelden van geschikte doelen zijn ‘meer contactaanvragen’, ‘meer verkopen’ en ‘meer mensen in je showroom krijgen’.

Kortom, concrete doelen die jou direct geld opleveren. AdWords kost immers ook direct geld. Aan een doel koppel je een AdWords-conversiescript en je krijgt data over voltooide doelen in je account.

2. Op doelen sturen

Heb je je doelen bepaald? Dan stuur je daar op. Niet op bezoekers. Je wilt bezoekers die jouw doelen voltooien. Stel dat een voltooid doel je € 15 waard is. 200 irrelevante bezoekers van € 0,10 per bezoeker leveren je dus niets op. 5 relevante bezoekers van € 3, waarvan er gemiddeld 1 een doel voltooit, wel.

3. Negatieve zoekwoorden toevoegen

Soms worden advertenties ongewenst getoond op bepaalde zoekwoorden. Wanneer je bijvoorbeeld adverteert op ‘eetkamertafel’, dan kan het zijn dat je advertentie wordt getoond bij een zoekopdracht op ‘tweedehands eetkamertafel’.

Ook bij mensen die zoeken naar gratis of goedkope producten kan dit gebeuren. Als je in een premium segment zit, dan wil je niet dat jouw product daar wordt getoond. De relevantie is dan te laag en het aantal voltooide doelen ook. Zo is je campagne niet rendabel.

Of je hier last van hebt, is te zien in een zoektermenrapport. Ga in je AdWords-account naar een advertentiegroep en klik op ‘Details’. Je ziet dan de zoekopdrachten van mensen en ziet hoe deze zoekwoorden aan de zoekwoorden in jouw account zijn gekoppeld.

Het hierboven omschreven probleem is op te lossen door de voor jou irrelevante zoekwoorden op te geven. Vul de lijst aan met woorden als ‘goedkoop’, ‘gratis’, ‘tweedehands’ en ‘2e hands’. Ook woorden als ‘garantie’, ‘telefoonnummer’ en ‘adres’ wil je misschien uitschakelen. Je wilt erop worden gevonden, maar je wilt er niet voor betalen.

4. Meerdere advertenties inzetten

Zet altijd meerdere advertenties in binnen een advertentiegroep en houd deze specifiek op het product. Dat houdt in dat je veel unieke advertenties schrijft voor je account, maar dit zal je prestaties aanzienlijk verhogen. Zo kun je testen welke advertenties het beste presteren en kun je op een simpele manier je relevantie vergroten.

Gebruik ook alle relevante advertentie-extensies. In het onderstaande voorbeeld van Hostnet worden twee advertentie-extensies getoond:

1. ‘De grootste .nl aanbieder · Alle nieuwe domeinnamen · Vakkundige helpdesk’;
2. De vier ‘subadvertenties’ met pakketten, tips, Website Maker en managed hosting.

In chronologische volgorde zijn highlight-extensies en sitelink-extensies gebruikt.

Hostnet AdWords

Zoals je ziet, zorgen de extensies, zonder dat er extra kosten aan zijn verbonden, voor een verdubbeling van de advertentieruimte. Je valt dus meer op, kunt meer over jouw bedrijf en producten vertellen en het kost niets extra.

5. Op rendement sturen

Staat de basis, dan ga je biedingen aanpassen op prestaties van advertentiegroepen en zoekwoorden. Zorgt een woord voor veel bereikte doelen en zijn kosten lager dan wat je gemiddeld aan een bereikt doel wilt uitgeven, dan wil je wellicht aandacht voor je advertentie verhogen.

Ook kun je analyseren welke advertentieteksten het beste werken en de mindere advertenties aanpassen om de prestaties te verhogen. Zoekwoorden of advertentiegroepen die wel bereikte doelen tot gevolg hebben, maar te duur zijn, moeten worden bijgestuurd. Bijvoorbeeld door biedingen voor zoekwoorden te verlagen, tot de kosten zo dalen dat ze rendabel zijn.

Heb je vragen?
Ik hoop je met dit item handvatten te geven om AdWords rendabeler en efficiënter in te zetten. Als je vragen over dit item hebt, dan hoor ik het graag in de reacties.

Eddie Borgers

Eddie Borgers is co-founder van online marketingbureau Pure Internet Marketing en sinds 2007 actief in online marketing. Daarvoor werkte hij bij de NKVK in België. Hier werd hij al snel verantwoordelijk voor online marketing. Eenmaal terug in Nederland werkte hij als Senior Online Marketing Consultant en daarna als Channel Manager Online.

30 juli, 2015
3
  1. Hallo P. Rashty. Zeer moeilijk te zeggen. Doorgaans werkt de variant waar het meest op gezocht wordt het beste (hoogste herkenbaarheid en relevantie voor de zoekende persoon). Echter, hierbij is er geen noemenswaardig aantal zoekopdrachten per maand. Daarbij geldt de ‘wijsheid’ van een advertentietekst zeker niet altijd op een andere.
    Het beste wat je kan doen is in dezelfde ad group twee advertenties inzetten die identiek aan elkaar zijn, op het koppelteken na. Zo ben je in feite een A/B test aan het doen met die specifieke wijziging en kan je zien wat de invloed op CTR en conversie is.

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: