Waarom het gebruik van apps interessant kan zijn voor je business

Tags:

Doordat het gebruik van smartphones en tablets enorm is toegenomen, zijn er nieuwe kansen ontstaan voor bedrijven. Je kunt hierop inspelen door gebruik te maken van mobiele apps. In dit artikel bespreek ik wat apps zijn en wat je er als ondernemer mee kunt.

Wat zijn apps?

Een app is een stukje software dat je op je smartphone en tablet kunt installeren. Er zijn er honderdduizenden. De toepassingen zijn eindeloos: een reis plannen met het OV, internetradio luisteren, e-books lezen of een goed restaurant vinden en reserveren. De applicaties zijn populair omdat ze erg eenvoudig in gebruik zijn en vaak gespecialiseerd zijn, zoals de Buienradar-app.

Waarom zou je een app moeten inzetten?

Met een eigen app kun je je klanten sneller en efficiënter op de hoogte brengen van informatie en aanbiedingen. Tevens kun je hen via je eigen app interactief benaderen voor vragen, reserveringen en feedback.

Als je apps op de juiste manier inzet, is dit voor je bedrijf een sterke marketingtool; een instrument om je klanten realtime, actief en doelmatig te benaderen.

Voorbeelden van situaties waarin apps goed werken

  • Garagehouder biedt klanten een wintercheck of vakantiebeurt aan.
  • Café bindt klanten door berichten over een happy hour of live evenementen.
  • Restaurant maakt direct reserveren heel eenvoudig.
  • Makelaar brengt zijn zoekers op de hoogte van een nieuwe woning.
  • Uitzendbureau laat weten dat een nieuwe vacature openstaat.

Voordelen en nadelen van appmarketing

Zoals je kunt lezen, is het te overwegen om een app in te zetten voor je bedrijf. Om de keuze makkelijker te maken, heb ik de voor- en nadelen van mobiele apps op een rij gezet.

Voordelen van apps

  • Een app is altijd bij de hand, want mensen nemen hun telefoon overal mee naartoe.
  • Apps worden op de telefoon meer gebruikt dan mobiele sites.
  • Apps kennen een betere gebruikservaring dan mobiele sites.
  • Apps geven een betere dienstverlening naar je klanten.

Nadelen van apps

  • Apps zijn duurder om te produceren dan mobiele sites.
  • Apps hebben lager bereik dan mobiele sites, omdat niet elke app voor elk platform geschikt is.
  • Apps worden niet geïndexeerd door Google.

Goede voorbeelden van apps

Weeg je keuze goed af. Bekijk de voor- en nadelen specifiek in het licht van jouw onderneming. Het is in ieder geval aan te raden om te kijken naar wat je kunt leren van succesvolle apps op de markt.

Appie van Albert Heijn
Met deze app kun je boodschappenlijstjes maken, producten scannen, bonussen bekijken, recepten lezen en natuurlijk boodschappen bestellen. Een perfecte gebruiksvriendelijke app.

Kruidvat app
Met deze app kun je folders bekijken, heb je een fotoservice, kun je gebruikmaken van extra voordeel en heb je een overzicht van alle vestigingen.

App van restaurant Vodka and Wines in Den Haag
Met deze app staat het restaurant direct in contact met zijn klanten. Ze kunnen zo direct realtime acties pushen en zorgen daarmee voor goede klantenbinding. De klant kan ook direct op een actie reageren door een reserveergedeelte binnen de app. De app biedt ook de mogelijkheid tot het laten zien van een actie en het automatisch sparen van punten bij binnenkomst.

Gebruik jij al apps?
Heb jij al ervaringen met de inzet van apps voor je bedrijf? Of heb je vragen? Laat het weten in de comments.

Koos Tijssen

De Holland App Store vertaalt je commerciële wensen naar een perfecte, technische oplossing: een optimaal werkende app in de huisstijl van je onderneming. We leggen in begrijpelijke taal alle mogelijkheden uit en bieden verschillende branches optimale gebruiksmogelijkheden.

09 juli, 2015
2
  1. Beste Renee,

    Bedankt voor je reactie. De vraag hoe je een app maakt is lastig te beantwoorden.Een belangrijkere vraag is waar je de app voor gaat inzetten. Wat de mogelijkheden en kosten zijn vind je terug op de website.
    Natuurlijk kan je ook telefonisch contact opnemen.
    Mvg,
    Koos

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: