5 tips: verhoog de waarde van je B2B-event

Het organiseren van een event in de zakelijke markt (een B2B-event) kan een belangrijke bijdrage leveren aan het rendement van je organisatie. Niet alleen gemeten in winst en klanten, maar ook in imago. Een goede aanpak is cruciaal, een event is namelijk een kostbaar en tijdsintensief. Daarom 5 tips om de waarde van je B2B-event te verhogen.

1. Breng in kaart hoe je klant koopt

Bij alle wervingsactiviteiten staat het koopproces van de klant centraal. Dus ook de beslissing van de klant om wel of niet naar een event te gaan. Dit koopproces begint bij de klant met een idee waar hij informatie over wil inwinnen, om op basis daarvan te beslissen.

2. Bepaal wie de beslissers zijn op elk niveau

Op directie-, management- en gebruikersniveau werken beïnvloeders van het koopproces. Het zijn verschillende Decision Making Units (DMU). Zij hebben ieder hun eigen blik: de directeur moet visie ontwikkelen, de manager de organisatie soepel laten lopen en de gebruiker moet operationeel uit de voeten kunnen. Bepaal welke beslisser je op je event wilt hebben.

3. Bepaal welke boodschap je wanneer communiceert naar wie

Een directeur oriënteert zich op een hele andere manier dan een gebruiker. De communicatieboodschappen die je uitzendt naar zo’n directeur moeten daarom ook anders van inhoud zijn dan die voor de gebruiker, om goed ‘aan te komen’. Hier moet de inhoud van je event dus op aansluiten.

Communicatie-boodschappen

4. Eventtype per fase

Het soort event en de ‘tone of voice’ ervan moeten passen bij de betreffende persoon van de DMU waar je je op richt.

Eventplanning

5. Valkuil

Zorg dat in fase 1 (attenderen) de bijeenkomst een onafhankelijk karakter heeft.
Ideevorming moet vrij kunnen plaatsvinden, zonder expliciet product of expliciete dienst als oplossing. Dit houdt dus in dat het als spreker beter is aan te sluiten bij externe congressen. Of een eigen congres zonder productpromotie te organiseren.

In fase 2 en 3 kunnen oplossingen wel in beeld komen. Een eigen, meer oplossingsgericht congres is dan van toepassing.

6. Extra: synergie van inzet online marketing

Zakelijke beslissers gebruiken steeds vaker het internet voor ideevorming en oriëntatie. Het inzetten van online marketing met waardevolle content is een zeer effectieve manier om je event te promoten. Hiermee laat je zien verstand van zaken te hebben, waardoor de bijeenkomst stijgt in aanzien.

Op het event zelf kan waardevolle content worden vastgelegd in whitepapers, PowerPoints en video’s. Zorg dat deze informatie later op de eventwebsite terug is te zien. Daarmee verleng je het momentum en je bereik.

Online uitingen
Definities
Round Tables
Voorbeeld Executive Fora

En jij?
Heb jij wel eens een B2B-event georganiseerd? Waren er zaken waar je tegenaan liep? Ik hoor graag je feedback en ideeën.

Marga Groot Zwaaftink

Ze is verslaafd aan congressen en creëert ze ook. Steeds op zoek om met de opdrachtgever een congresprogramma te maken dat werkelijk inspireert en resultaat oplevert! Eigenaar van de CommGres Conference Agency.

30 juni, 2015
1
  1. Erg interessant en helder artikel. Deze schema’s gebruik ik voor content marketing, maar het was nog niet in me opgekomen om het ook voor evenementen te gebruiken. Ik ga het artikel delen!

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: