E-commerce Live! 2015: tips voor ondernemers

Tags:

Hostnet was aanwezig bij E-commerce Live! 2015 om te kijken naar de nieuwe ontwikkelingen en trends op het gebied van e-commerce. Het evenement was in de prachtige Beurs van Berlage.

Wij hebben eCommerce Live! 2015 bezocht omdat we altijd op zoek zijn naar nieuwe inzichten en inspiratie voor ondernemers. In dit artikel vind je naast de 5 beste tips een overzicht van de meest inspirerende sessies tijdens dit event.

Beurs van Berlage

Deli XL: de digitale transformatie

In veel presentaties kwam naar voren dat we de afgelopen 10 jaar in Nederland een enorme transitie hebben gemaakt op het gebied van online en e-commerce. Rene van Gelderen illustreerde deze digitale omwenteling perfect met zijn verhaal over Deli XL.

De verandering begon in 2008 voor Deli XL met de eerste online strategie. Vanaf dat moment is het groeipad gelegd dat leidde naar een vernieuwde website in 2010 en een Oracle e-commerceplatform in 2012. Dit platform wordt constant doorontwikkeld. Door het nieuwe online systeem kan Deli XL nu 30 miljoen orders per jaar verwerken. Dat de ontwikkelingen snel gaan blijkt ook uit de quote die werd aangehaald door Wim van Horen van Episerver over de Fortune 500:

Fortune 500

Dit betekent dus dat bedrijven die zich niet kunnen aanpassen aan de huidige tijden zullen verdwijnen.

#Omnichannel

Omnichannel werd in veel presentaties genoemd. Jurriën Kerstholt van De Nieuwe Zaak gaf een heldere uiteenzetting wat een omnichannel-aanpak kan betekenen voor je bedrijf. De kern van de aanpak is dat je de klant centraal stelt. Als eerste onderzoek je hoe de customer journey er voor jouw klanten uitziet.
Customer JourneyOp basis van deze insights moet je ervoor zorgen dat je op elke contactmoment een ultieme klantbeleving geeft. Als een bedrijf dit goed aanpakt, levert dit een hogere loyaliteit en herhalingsaankopen op.

#Storytelling

Doordat de e-commercemarkt volwassen is, zie je dat de focus verschuift van puur verkopen naar inhoudelijke marketing. In de diverse presentaties werd het belang van content- en socialmedia-marketing aangetoond.

Zo geeft Wim van Horen van Episerver aan dat je het beste content kunt afwisselen met verkoop op je site. Episerver heeft een onderzoek gedaan naar 5 e-commercebedrijven. De belangrijkste insight die daaruit naar voren kwam is dat 60% van de retailers een contentmarketingstrategie heeft opgesteld. Het doel van de contentstrategie moet zijn om een geromantiseerd verhaal te vertellen rondom je product, om zo vertrouwen en affiniteit te creëren.

#Mobile

Mobile was zonder twijfel het meest besproken of de grootste trend dit jaar. Mobile liep als een rode draad door de diverse sessies heen. Zo haalde de presentatie van Maurice Jongerius waarin de mobile trends van Bol.com werden besproken zelfs Nu.nl. Hij gaf aan de smartphones steeds belangrijker worden voor de omzet van Bol.com. Ook verwachten zij dat over 2 jaar al 40 procent van het verkeer uit alleen smartphones bestaat.

Ook uit het gepresenteerde onderzoek van Blauw Research & Marktplaats blijkt dat mobile niet meer weg te denken is uit het e-commercelandschap. 61% van de mobile bezoekers verlaat de site als deze niet responsive is. Tevens blijkt uit het onderzoek dat consumenten heel erg specifiek zoeken op de smartphone. Maak dus duidelijke keuzes wat je wel en niet toont op je site.

Tips voor ondernemers

Tot nu toe hebben we alle trends behandeld, maar het belangrijkste van een evenement zijn de insights en tips waarmee je als ondernemer direct aan de slag kunt.

Hierbij de 5 beste tips voor ondernemers:

1. “Iedereen spreekt over big data, maar begin alsjeblieft bij je eigen data
Jurjen Jongejan van ISM eCompany

2. “Done is beter dan perfect
Niels Arts van Horloge-Bandjes.nl

3. “De stijging van conversie en orderwaarde op mobiel zorgen voor exponentiele omzetgroei bij Bol.com. Het is dus aan te raden om te investeren in een mobiele site
Maurice Jongerius van Bol.com

4. “Verkoop geen product, vertel een verhaal”
Wim van Horen van Episerver

5. “Tijdelijke acties op de homepage kunnen leiden tot 35% meer omzet per maand
Rene van Gelderen van Deli XL

Wat vond jij van eCommerce Live? 
Kortom, het was een geslaagd event en Hostnet gaat volgend jaar zeker weer om inspiratie en tips te vergaren voor onze klanten. Was je er zelf ook bij en wat vond je ervan? We horen het graag in de comments.

Rudi de Groot

Creatief en innovatief met een grote passie voor content- en socialmedia-marketing.

04 juni, 2015
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: