9 tips voor effectieve internetmarketing met een klein budget

Sinds mensen in mijn buurt weten dat ik internetmarketing doe voor bedrijven, krijg ik de volgende vraag letterlijk bijna dagelijks: “Ik wil graag meer klanten via internet, maar ik heb nog niet het budget om jullie in te huren. Wat raad je mij aan?” Om die vraag nu voor eens en voor altijd te beantwoorden, heb ik het beste advies dat ik kan geven hier bij elkaar gezet. Kan ik ook weer eens over wat anders praten op feestjes en partijen.

Ik begin eerst met 4 ‘organisatorische’ tips, die je veel tijd en geld gaan besparen. Vervolgens noem ik de 5 meest effectieve, betaalbare tactieken die ik heb zien werken.

1. Gratis kennis

Je hoeft geen Superman of Einstein te zijn om internetmarketing te laten werken. Je moet alleen weten wat je moet doen. Alhoewel ik van mening ben dat je een coach nodig hebt, raad ik je aan om jezelf eerst in te lezen in de materie.

Er is veel gratis studiemateriaal te vinden, meer dan goed voor je is. Maar als je 1 van de onderstaande gidsen (diagonaal) doorleest kun je de rest wat mij betreft met een gerust hart negeren.

  • http://www.quicksprout.com/the-beginners-guide-to-online-marketing
    Deze gids heb ik zelf van voor naar achter doorgelezen, en ik raad iedereen die internetmarketing overweegt aan hetzelfde te doen. Compleet, mooi vormgegeven en goed geschreven. Neil Patel is een briljant leraar en internetmarketeer.
  • https://moz.com/blog/the-noob-guide-to-online-marketing-with-giant-infographic-11928
    De mensen van Moz zijn al jaren leidend in de SEO-wereld met hun tools, en hebben contentmarketing tot een kunst verheven. Hun gids met een overzicht van internetmarketing is gedetailleerd en uitgewerkt tot een 6-maandenplan.En dan nog 1 bonusgids:
  • http://backlinko.com/link-building
    Deze gids gaat over een onderdeel van internetmarketing, het linkbuilden. Met linkbuilding kom je hoger in de zoekmachines en krijg je meer ‘gratis’ bezoekers op je website. Omdat goede vindbaarheid de basis van internetmarketing is, en dit een uitzonderlijk goede gids is, wil ik hem toch hier ook vermelden.

2. Gratis tools

Er is een ware wildgroei aan internetmarketingtools, zowel betaald als gratis. Eigenlijk heb je weinig tools nodig, maar ik raad in ieder geval de volgende gratis tools aan.

  • WordPress (https://wordpress.org)
    Het beste en meest populaire platform om een betaalbare website op te baseren. Google leest de structuur van de website gemakkelijk, wat helpt bij een goede vindbaarheid. Eindeloos uitbreidbaar met vaak gratis plugins. Bovendien zijn er heel veel betaalbare techneuten in te huren die ervaring hebben met WordPress. En als klant bij Hostnet heb je het gemak dat je WordPress met een druk op de knop kunt installeren.
  • Yoast-plugin (https://wordpress.org/plugins/wordpress-seo)
    Installeer in ieder geval de Yoast-plugin. Die helpt je de on-page SEO van de website goed in te richten. Je hebt niet veel technische kennis nodig, de plugin is heel gebruiksvriendelijk.
  • BufferApp (https://buffer.com)
    Neem een gratis account, verbind je Facebook-pagina, Twitter-account, LinkedIn-bedrijfspagina en je Google+-pagina. Installeer vervolgens in WordPress de WP-to-Buffer-plugin (https://wordpress.org/plugins/wp-to-buffer) en verbind je blog aan het Buffer-account. Dan kun je automatisch elk nieuw blogbericht op jouw website doorplaatsen naar je socialmedia-account. Betaalbare internetmarketingautomatisering!
  • Ahrefs (https://ahrefs.com)
    Eén van de beste backlinkanalysetools, met redelijke maar beperkte gratis mogelijkheden. Gebruik de ‘7 dagen geld terug’-optie om eens uitgebreid te testen.
  • MarketSamurai (http://www.marketsamurai.com)
    En als je toch zo nodig geld wilt uitgeven, koop dan Market Samurai. Dan heb je eenmalig voor $100 een complete keyword research en SEO-concurrentie-analysetool. Daarbij staan in de Dojo (http://www.noblesamurai.com/dojo/marketsamurai) goede instructievideo’s. Maak gebruik van de gratis 14 dagen trial.

Voorkom in ieder geval analyseparalyse; geen actie meer ondernemen omdat je te moeilijk gaat denken door al je analyses. 1 keer in de 6 maanden het zoekgedrag van je klanten en de concurrentie eens bekijken is voldoende.

Klein budget

3. (Bijna) gratis capaciteit

Internetmarketing kun je niet alleen.Ik herhaal het nog een keer.
Internetmarketing kun je niet alleen.

Er zijn te veel verschillende disciplines nodig, die je nooit allemaal goed kunt beheersen. En dat hoeft gelukkig ook niet. Als je het een beetje handig aanpakt, kun je voor echt weinig geld een ‘team’ samenstellen. Hieronder geef ik een paar opties die je zeker in je arsenaal wilt hebben.

  • UpWork (voorheen Elance en oDesk) (https://www.upwork.com)
    Via UpWork kun je heel gemakkelijk een freelancer inhuren, waar ook ter wereld, voor uurtarieven die in Nederland ondenkbaar zijn. Een website-ontwikkelaar of designer voor € 10 per uur of minder is absoluut geen uitzondering. Bijzonder geschikt voor technisch werk.
  • Fiverr.com (https://www.fiverr.com)
    Op fiverr.com bieden mensen uiteenlopende klussen aan voor 5 dollar. Bijvoorbeeld een logo, een video-intro of een banner. Kijk maar eens rond en verbaas je. Goed bruikbaar voor eenvoudig designwerk.
  • Stagiair
    Voor arbeidsintensief werk zoals socialmedia-management of contentmarketing, raad ik je aan gebruik te maken van een stagiair. Ook als zzp’er, gewoon proberen. Er zijn vaak eisen aan het minimumaantal werknemers maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Er is een gebrek aan stageplaatsen en de studenten willen vaak wel.
  • Parttime studenten
    Tot slot, wat mij betreft de heilige graal van betaalbare internetmarketing: zoek studenten die al wat ervaring hebben met internetmarketing en bied ze een bijbaan aan op basis van een nulurencontract. De ervaring die ze meebrengen kan variëren van websites bouwen in WordPress tot advertentiecampagnes managen of socialmedia-management. Ze zijn te vinden, dus wees creatief met zoeken, hou vol en dan weet ik zeker dat je hier heel tevreden mee gaat zijn.

4. Bouw je fuik en ga vissen

Je zult een fuik moeten bouwen die ‘argeloze bezoekers’ stapsgewijs verleidt om klant bij je worden. En vervolgens moeten er natuurlijk bezoekers naar de site komen, er moet traffic worden gegenereerd. Die aanpak zul je voor jouw situatie op maat moeten bepalen, maar in 9 van de 10 gevallen bevat die aanpak de volgende elementen:

  • een blog;
  • e-maillijst opbouwen en e-mailmarketing doen;
  • socialmedia-profielen (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+);
  • blogberichten automatisch doorplaatsen en promoten op je social media;
  • landingspagina’s voor verkoop en lead generation;
  • linkbuilding;
  • socialmedia-management;
  • online advertising.

Het is niet erg als deze begrippen niet duidelijk zijn, want dan heb je nog wat te lezen (zie tip 1).

Omdat we hier van een beperkt budget uitgaan, geef ik je nog een paar opmerkingen bij de diverse methoden om traffic te genereren:

  • Linkbuilding
    Dit is een methode die redelijk tijdsintensief is, maar relatief eenvoudig. Als je een stagiair tot je beschikking hebt, zeker doen. Van de resultaten, hoge posities in Google en meer websitebezoekers kun je met een beetje geluk jarenlang plezier hebben.
  • Socialmedia-management
    Het opbouwen van een groep online volgers is voor iedere ondernemer een onmisbare activiteit. De belangrijkste groep die je zo snel mogelijk moet gaan opbouwen is een e-maillijst van potentiële klanten. Verzamel alle e-mailadressen die je al hebt en ga snel e-mailadressen werven via een button op je website. Het is redelijk tijdsintensief, maar ook weer goed uitvoerbaar met bijvoorbeeld stagiair(e)s.
  • Online advertising
    Dit kost uiteraard geld, en het opzetten en optimaliseren is een specialistische klus. Ik zou dit alleen doen als je een student kunt vinden met ervaring. Uitbesteden op UpWork of Fiverr is lastig omdat daar weinig aanbieders zijn die goed met Nederlandse zoekwoorden kunnen omgaan. Al met al een van de duurdere trafficmethoden. Als het lukt is wel snelle groei mogelijk, mits er kan worden geïnvesteerd.

Tot slot nog een paar praktische tactieken voor een beperkt budget, waar je meteen mee aan de slag kunt gaan:

5. Koppel een lokale bekendheid aan je bedrijf

Zoek iemand die lokaal in de buurt van jouw bedrijf bekendheid geniet en leg contact met hem. Bied iets aan, zoals het gratis gebruik van jouw product. Maak hiervan een soort case study op je blog, en promoot dit blogbericht waar je kunt. Op die manier kun je meerijden op de bekendheid van die persoon.

6. Persberichten

Stuur regelmatig persberichten naar lokale media. Zorg dat het aansluit op de actualiteit en belangrijk, zorg dat je in het persbericht verwijst naar een onmisbaar onderdeel van het bericht dat op jouw website staat. Bijvoorbeeld een grote afbeelding, onderzoeksresultaten of een uitgebreidere onderbouwing van het persbericht. Zo krijg je met een beetje geluk, naast de naamsbekendheid regelmatig sterke backlinks.

7. Facebook-advertising

Van alle vormen van adverteren halen wij met Facebook momenteel de beste resultaten. De kosten per klik zijn gemiddeld ongeveer een kwart van die bij Google AdWords, en de targeting is ongeëvenaard. Je kunt het op een aantal verschillende manieren inzetten, inclusief geavanceerde retargetingmethoden.

Zeker als je blog in het begin nog niet veel aandacht krijgt, is het ook een goed idee om af en toe een blogbericht op die manier te promoten. Je zult de likes en shares meteen zien groeien!

Hier staat een perfecte training van LeadPages om zelf aan de slag te gaan: https://www.youtube.com/watch?v=6UjFGkA9A3Y

8. Eventmarketing met meetup.com

Op meetup.com bevindt zich een groot aantal ondernemers dat graag netwerkevenementen wil bezoeken, zeker in de grote steden. Als je een groep aanmaakt en leuke, informatieve evenementen organiseert met gastsprekers zul je zien dat je snel een publiek opbouwt.

Kijk maar eens rond hoe anderen het doen en probeer het gewoon eens. In plaats van doelloos andere netwerkevenementen af te lopen kun je zo zelf de organisator zijn en interessante mensen rond je verzamelen. Als je de evenementen vervolgens ook nog promoot via Facebook-advertising ben je helemaal slim bezig!

9. Laat je coachen

Tot slot wil ik je aanraden om een coach te vinden die met je meekijkt en advies geeft. Al is het maar voor 1 uur in de maand. Dat bespaart je veel tijd en vergroot de kans dat je er doorheen rolt.

Kies iemand die aantoonbare ervaring heeft met vergelijkbare typen bedrijven, en daar wat successen heeft bereikt. Vraag gerust in detail door naar hoe hij het heeft aangepakt en wat het heeft opgeleverd. En het helpt natuurlijk ook als je persoonlijk een beetje met hem door 1 deur kunt.

Rest mij niet meer dan je heel veel succes te wensen, en als je vragen hebt kun je me altijd even een berichtje sturen of op dit artikel reageren.

Leon Hamelink

Leon Hamelink is internetmarketeer en serial entrepreneur. Met zijn snelgroeiende internetmarketingbureau Traffic2Result helpt hij een groot aantal mkb-ondernemers hun online aanwezigheid te versterken en meer klanten via internet binnen te halen. Zijn methodes maken onder andere gebruik van lead generation, socialmedia-marketing, contentmarketing, online advertising en SEO.

27 mei, 2015
15
  1. Beste heer Hamelink,

    Fijn dat ik deze nieuwsbrief wel een keer geopend heb, want ik ben echt blij
    met uw tips en adviezen. Ik ga ze maar direct in de praktijk brengen. Wilt u mij
    volgen op facebook/rugcentrum 🙂

    Groet,

    Chiropractisch Centrum
    voor Rug & Nek

    Christianne van Beest-Vogt
    Algemeen Manager

  2. Beste Leon,

    Zeer interessante nieuwsbrief, ook ik ga er, net als Christianne, mezelf goed in verdiepen.
    Enne…. als jij ooit als “stagair” bij mij wil komen werken, neem dan gerust contact op, haha!
    Succes met je bedrijf!

    met vriendelijke groet,
    Bianca Lammers

    Acerno Restyle
    http://www.acerno.nl

  3. Beste Leon,

    Geweldige tips en zeker zeer bruikbaar. Echter heb ik een kleine handicap ondervonden, was te voorzien maar goed.

    Social media wordt steeds belangrijker om je positie te verbeteren in google. Maar hoe krijg je bijvoorbeeld erotiek gepromoot als campagnes van bv twitter en facebook dat verbieden?

    Tevens heeft u een nieuwe follower erbij!

    Met vriendelijke groeten,
    Roy.

  4. Fijn, tot niet al te lang geleden konden we de meeste informatie eigenlijk alleen via buitenlandse bronnen krijgen. Dit is absoluut oke maar strookt niet altijd met Nederlandse websites. Dankzij jullie kunnen we nu weer een stuk gerichter werken. De elektronische sigaretten handel is moordend en goede SEO is noodzakelijk.

  5. Dag Leon,

    Ik heb zojuist met veel plezier je artikel doorgelezen.
    Voor ons bedrijf zijn we regelmatig druk met het verbeteren van de online marketingstrategie.
    Ook wij hebben de afgelopen maand een proefcampagne opgezet binnen Facebook, het is inderdaad
    een spotprijs vergeleken met bijvoorbeeld Google adwords. Bing is ook nog wel een aardige trouwens.

    Heb jij ook al ervaring met het adverteren op linkedin? In januari gaan we daar op proefdraaien.

    Groet,

    Bas den Hartog
    Den Hartog Ondersteuning
    030-3200059 / http://www.denhartogondersteuning.nl

  6. Hoi!

    Super interressant artikel!! Bedankt daarvoor!!
    Ik vroeg me af of je Yoast ook kunt gebruiken als je alleen een website hebt via hostnet en een blog op wordpress? Ik krijg het niet voor elkaar 🙁

    Groetjes!!

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: