4 conversieboosters voor meer omzet

Je biedt je diensten aan via je e-mailnieuwsbrief en dat loopt eigenlijk best lekker. Je merkt dat je klanten je door je nieuwsbrief goed leren kennen en ook de omzet gaat lekker. Vraag jij je ondanks dat af hoe je nog meer uit je mailinglijst kunt halen? Is het handiger om je aanbiedingen anders te doen? En zijn er mogelijkheden (potentiële) klanten meer aan te zetten tot een aankoop?

Wil je de conversie verhogen?

Kleine aanpassingen in je (marketing)communicatie, zorgen er vaak al voor dat je meer uit je mailinglijst haalt. Realiseer je dat ook de potentiële klant wiens leven beter wordt door jouw dienst, een zetje nodig heeft om je dienst echt te nemen. Er zijn verschillende redenen die ervoor zorgen dat een potentiële klant moeite heeft om werkelijk klant te worden.

De potentiële klant kan zich schamen voor het probleem dat hij/ zij heeft of hij/ zij kan het moeilijk vinden om geld aan zichzelf uit te geven. Door aan je klant duidelijk te maken dat hij of zij de dienst die jij aanbiedt écht nodig heeft, geef je een zetje richting jouw dienstverlening.

Hieronder vind je 4 tips voor het verhogen van je conversie:

Conversiebooster 1: organiseer een webinar

In de regel kondig je de webinar aan als een training waar mensen van kunnen leren. Dit is natuurlijk niet alleen hoe je het aankondigt, maar ook hoe mensen het ervaren. In de webinar geef je mensen waardevolle informatie.

Tegelijkertijd – aan het einde van de webinar – attendeer je mensen op één van je diensten. Het is belangrijk dat deze dienst samenhangt met het onderwerp van de webinar. Dus als jij een timemanagementcursus onder de aandacht wilt brengen, dan dient het webinar ook te gaan over timemanagement.

Met een webinar zorg je ervoor dat mensen ervaren wat jouw werk voor hen kan betekenen, waardoor het aanbod van jouw dienst aan het einde van de webinar voor hen als geroepen komt. (Ik organiseer overigens al jaren met veel succes webinars via het Nederlandse bedrijf Teminar.)

Conversiebooster 2: houd een uitverkoop (met een reden)

Een reden kan zijn dat het Kerstmis is, Valentijnsdag is of omdat je jarig bent. Die laatste kan vooral erg leuk zijn. Als je bijvoorbeeld 50 wordt, kun je op je verjaardag 50% korting geven op alle producten die je via je site verkoopt. Hiermee enthousiasmeer je je lezers om de stap te zetten naar één van jouw diensten of producten.

Je verlaagt de drempel om klant te worden doordat een product wat eerst ‘duur’ was, nu opeens een stuk goedkoper is. Bijkomend voordeel is dat mensen die al eerder klant bij je waren, sneller opnieuw iets van je kopen.

Door een uitverkoop kun je veel nieuwe klanten krijgen voor een lagere prijs. Daarnaast vergroot je tegelijkertijd de kans dat zij later doorgaan met één van je duurdere diensten. Heel vaak een uitverkoop doen maakt je ongeloofwaardig en doet de gevoelsmatige waarde van je dienst geen goed. Maar af en toe een uitverkoop kan voor een lekkere cash-injectie in je omzet zorgen.

Conversiebooster 3: gebruik een begrenzer

Een begrenzer zorgt ervoor dat potentiële klanten de aankoop niet uitstellen, maar zich geroepen voelen nu te reageren.

Geef op je site duidelijk aan dat er voor de training slechts een beperkt aantal plekken beschikbaar is of dat slechts voor een korte periode kan worden ingeschreven. Hiermee voorkom je dat het spreekwoord ‘van uitstel komt afstel’ waarheid wordt en je lezers eindeloos uitstellen om klant bij je te worden.

Het beperken in tijd kun je automatiseren door je verkooppagina na een bepaalde tijd of op een vast tijdstip automatisch door te sturen naar een andere pagina. Een tool hiervoor is bijvoorbeeld Scarcity Samurai.

Conversiebooster 4: verstuur naast je nieuwsbrief ook losse e-mails

Als je je diensten alleen aanbiedt door middel van je nieuwsbrief, dan laat je de belangrijkste conversiebooster liggen.

Door een aantal losse mails te sturen aan je abonnees, puur gericht op jouw actuele aanbod, zorg je ervoor dat je de aandacht van je lezer richt op deze dienst.

Misschien was het voor de lezer nog niet duidelijk genoeg wat deze dienst inhield en ging hij of zij daarom niet over tot de koop. Het kan ook zijn dat de lezer altijd alleen maar je hoofdartikel leest en hierdoor jouw aanbiedingen niet helemaal mee krijgt.

Hoe doe jij het?
Wat doe jij om de mensen op je mailinglijst te enthousiasmeren om klant bij je te worden? En andersom: zijn er dingen die jij laat liggen, waarvan je eigenlijk weet dat je ze zou kunnen doen of misschien wel zou moeten doen om de conversie van e-mailnieuwsbrieflezer naar klant groter te maken? Laat het ons weten!

Linda Spaanbroek

Infomarketeers is opgericht door Linda Spaanbroek om dienstverlenende ondernemers en zzp'ers zoals coaches, trainers, architecten, consultants, therapeuten, IT’ers en adviseurs te helpen bij het op gang brengen én houden van een gestage stroom klanten.

08 mei, 2015
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: