Investeren

Investering of geldverspilling: waar geef je als beginnende ondernemer je geld aan uit?

Tags:

Bij de start van je bedrijf loop je tegen allerlei dingen aan waaraan je geld kunt uitgeven. Juist in de periode waarin er nog niets binnenkomt, geef je voor je het weet links en rechts geld uit. Honderd euro hier, vijfhonderd euro daar… Het kan flink oplopen.

Moet alles perfect zijn?

Het is gemeengoed dat alles perfect moet zijn als je begint met je dienstverlening. Ik ben van mening dat dit meestal onnodig is. Niet in alle gevallen natuurlijk. Ben jij een productverkoper of een succesvolle onderneemster die haar tweede, derde of zelfs vierde bedrijf gaat starten, dan ben ik het helemaal eens met deze standaard. Dan is het goed om alles direct op en top te regelen. Maar in alle andere gevallen, wat mij betreft: niet doen!

Is een huisstijl essentieel?

Het kost veel tijd, energie en geld om een huisstijl te ontwikkelen en als je ervaring opdoet als ondernemer, kan het zomaar zijn dat je de eerder gekozen huisstijl niet meer passend vindt. Wat mij betreft is de huisstijl dan ook geen prioriteit. Het ondernemersleven ziet er hoogstwaarschijnlijk anders uit dan je dacht en het werken met je klanten ook. Dat maandenlang bezig zijn met je huisstijl zorgt er dan uiteindelijk alleen maar voor dat je de start van je bedrijf uitstelt.

Wat is er wel essentieel?

Om als dienstverlener klaar te zijn voor de take-off van je bedrijf, heb je wat mij betreft maar vijf dingen nodig:

  1. Een webpagina waarop belangstellenden voor jouw dienstverlening (en jouw onderwerp), zich kunnen inschrijven voor jouw gratis weggever.
  2. Vier aanvullende webpagina’s. Op deze pagina’s beschrijf je wat de problemen zijn waar jouw potentiële klanten mee worstelen, wat de resultaten zijn die jij met jouw dienstverlening voor mensen kunt bereiken, minimaal één specifieke dienst die mensen van je kunnen afnemen en natuurlijk een contactpagina, zodat mensen in ieder geval contact met je kunnen opnemen.
  3. De verplichte zakelijke kost, zoals een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. Ook een zakelijke bankrekening en een aanmelding als ondernemer bij de Belastingdienst zijn belangrijk.
  4. Een listmanager waarmee je het opbouwen van je mailinglijst en het versturen van je nieuwsbrief automatiseert. Op den duur kan je de inschrijvingen niet meer bijbenen en wordt omschakelen met iedere inschrijving lastiger.
  5. Een fikse dosis enthousiasme en energie. Dit is onontbeerlijk als je jouw product of dienst in de wereld wilt zetten en er ook klanten voor wilt krijgen.

Je logo, je huisstijl en je perfecte website, het kan mijns inziens allemaal wachten tot je bedrijf daadwerkelijk loopt. Pas als je een mailinglijst hebt opgebouwd en je een beetje naamsbekendheid begint te krijgen, kan je een goed beeld vormen van wat jouw bedrijf in de praktijk precies inhoudt. Zorg er wel voor dat je in het begin een flink percentage van je omzet reserveert om de investeringen in die huisstijl, dat logo en in die mooie website op termijn ook daadwerkelijk te kunnen doen.

Investeren

Zorg voor naadloze aansluiting tussen probleem en oplossing

Put vertrouwen uit het feit dat het als dienstverlener in eerste instantie vooral indruk maakt als er een naadloze aansluiting bestaat tussen probleem en oplossing. Als je kan laten zien dat jij de gewenste resultaten kunt boeken zodat de problemen die je doelgroep ervaart kunnen worden opgelost, dan ben je al een heel eind op weg.

Zo is mijn bedrijf Infomarketeers begonnen met de lelijkste, zelfgemaakte website die je je kunt bedenken, zonder logo en absoluut zonder huisstijl. Ik heb de tijd genomen om Infomarketeers neer te zetten en heb vervolgens op basis van wat er toen was, gekozen voor de huisstijl en de website die wel één front vormen.

Kortom

Als het uitgeven van een paar honderd euro aan een logo en visitekaartjes voor jou op dit moment iets is waar je over na moet denken, doe het dan liever niet.

En dan hoor ik nu graag van jou! Wat vind jij onontbeerlijk om te kunnen beoordelen of je klaar bent voor de start? Of andersom: wat houdt jou tegen om je droom van zelfstandig ondernemerschap waar te maken? Laat het mij hieronder weten!

Linda Spaanbroek

Infomarketeers is opgericht door Linda Spaanbroek om dienstverlenende ondernemers en zzp'ers zoals coaches, trainers, architecten, consultants, therapeuten, IT’ers en adviseurs te helpen bij het op gang brengen én houden van een gestage stroom klanten.

07 april, 2015
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: