Feedmarketing: jouw producten op vergelijkingssites

Tags:

Feedmarketing is het geautomatiseerd doorplaatsen van de productdatabase van je website naar verschillende shoppingplatformen en vergelijkingssites, zoals Beslist.nl, Marktplaats en Google Shopping. Uit de ervaring met enkele honderden webshops blijkt dat de onlinemarketing-inspanningen van webshops steeds meer verschuiven naar het promoten van producten via vergelijkingsites en marktplaatsen. Een logische ontwikkeling, want bijna 70% van de consumenten gebruikt een vergelijkingssite in het beslissingsproces.

Wat levert feedmarketing op?

Alleen al het goed inregelen van Google Shopping zorgt ervoor dat je tot 50% extra omzet uit je AdWords haalt. Integreer jouw webshop bij Beslist, Marktplaats of Bol.com en het wordt nog meer. Webshops kunnen gemiddeld tussen de 5% en 20% extra omzet realiseren via deze platformen. In uitzonderlijke gevallen hebben we zelfs een extra omzet van 60% gezien.

Belangrijkste platformen

De belangrijkste Nederlandse platformen die met feeds werken zijn:

  • Beslist.nl;
  • Google Shopping (Product Listing Ads (PLA)-campagnes in AdWords);
  • Bol.com;
  • Marktplaats.nl;
  • Vergelijk.nl;
  • Kieskeurig.nl;
  • Tweakers.net;
  • Shoppingplatformen als Miinto, Fashionchick en Winkelstraat.nl;
  • Affiliate netwerken als Zanox, Daisycon etcetera.

Onderdeel van feedmarketing is het optimaliseren van productfeeds voor de verschillende kanalen. Feedmarketing omvat het beheren van de feedkwaliteit, het beheren van budgetten en biedingen.

Productfeedoptimalisatie

Een productfeed is eigenlijk niks anders dan een uitdraai van alle elementen en kenmerken van een productpagina van de webshop. Denk daarbij aan onder andere de producttitel, productomschrijving, beschikbaarheid, prijs, afbeeldingen en voorraadinformatie. Eigenlijk is het een dynamische productdatabase. Het optimaliseren van deze feed is nuttig voor vrijwel iedere webshop. Om als webshop optimaal zichtbaar te zijn op vergelijkingssites, is het aanleveren van een goede productfeed belangrijk. Producten worden door het meegeven van meer productinformatie vaker en beter getoond. Dit draagt bij aan een hogere ROI.

Tools voor productfeedoptimalisatie

Omdat het productaanbod steeds verandert en handmatige invoer van producten veel werk is, is een geoptimaliseerde feed belangrijk. Houd er rekening mee dat de richtlijnen voor de feed verschillen per vergelijkingssite. Om voor elk platform toch een optimale feed uit te draaien vanuit de backend van je website, zijn er tools beschikbaar, zoals DataFeedCentral. Het is door deze tools niet meer nodig om per platform een feed te (laten) bouwen, met alle bijkomende kosten van dien.

Het is aan te raden om de productfeeds vanuit één locatie te beheren, om zo direct per platform een juiste feed te kunnen aanleveren. Het helpt om de feed, op basis van resultaatdata, verder te optimaliseren. Denk aan het verwijderen van producten uit de feeds die onvoldoende resultaat leveren. Ook kun je bijvoorbeeld sneller schakelen op het moment dat er iets wordt aangepast in de feedvereisten.

Wat kun je managen met dit soort tools?

  • het niet meer vertonen van producten die niet op voorraad zijn;
  • het automatisch doorvoeren van prijswijzigingen;
  • het toevoegen van Analytics-trackingcodes per product en platform;
  • het opschonen en ontdubbelen van de productinformatie;
  • het toevoegen van velden per platform;
  • het wijzigen van veldnamen per platform;
  • het vooraf signaleren van problemen.

Omdat zowel het gebruik van vergelijkingssites in het algemeen, als het aanbod en het gebruik van verschillende platformen toeneemt, is het belangrijk is dat de tracking juist is ingesteld. Ook de optimalisatieslagen die je kunt maken op basis van deze tracking zijn essentieel. Via dergelijke optimalisatietools kun je trackinginstellingen automatisch per product inregelen.

Jan Dirkzwager

Jan Dirkzwager is oprichter/ CEO van SDIM, een online- en zoekmachinemarketingbureau voor zakelijk Nederland met 15 jaar onlinemarketing-ervaring. SDIM verbetert de online vindbaarheid en rendement van websites en webshops door optimalisatie van Google AdWords, webanalytics, SEO, Beslist.nl, Google Shopping en andere vergelijkingsites en marktplaatsen.

17 oktober, 2014
1
  1. Ik heb een sterke voorkeur voor affiliate site’s als de nieuwe winkelstraat. De journey die een product aflegt van fabriek tot consument wordt een stuk korter en de affiliate is een soort reclamebord. De kwaliteit van affiliate site’s laat wel vaak te wensen over. Ikzelf heb ook een vergelijkingssite (www.luutje.nl) waar ik hobbymatig mijn developer en marketing trucjes toepas. Met Luutje.nl heb ik wel als doel een goed alternatief te bieden waar consumenten wel echt hun voordeel uit kunnen halen. Er zijn tal van affiliates waar een scheve vergelijking wordt gemaakt, of er maar een paar webshops opzitten. Natuurlijk valt er van mijn website ook nog een hoop te zeggen, maar ik denk dat de consument hier wel meerwaarde aan erkent.

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: