Google Hummingbird: verander je SEO-strategie

Wellicht ben je nieuw in het vak en was je er net aan gewend: schrijven voor SEO, oftewel Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie). Of misschien werk je er al jaren mee en kun je je inmiddels wel een SEO-expert noemen. Hoe vertrouwd de strategie van nu misschien ook voelt, er gaat een hoop veranderen in zoekmachineoptimalisatie. De oorzaak is de introductie van Google Hummingbird, dat in Nederland gedeeltelijk al is geïntroduceerd. Met deze nieuwste update wil Google ervoor zorgen dat de exacte betekenis van een zoekopdracht beter wordt gelezen, en de zoekresultaten daardoor beter zijn. Dat betekent dat ook de SEO-schrijver zich een nieuwe strategie mag aanmeten.

Wat is Google Hummingbird?

De naam Hummingbird – Engels voor ‘kolibri’ – geeft de insteek van dit algoritme duidelijk weer: de zoekmachine moet snel en nauwkeurig zijn, net als het kleine vogeltje. Google Hummingbird zorgt ervoor dat Google voortaan andere zoekresultaten weergeeft dan je bent gewend. Met het algoritme probeert Google haar zoekmachine ‘slimmer’ te maken door het zoekproces meer te richten op conversatie en dus context. Al in het najaar van 2013, ter ere van Googles 15e verjaardag, introduceerde het bedrijf de nieuwe update. Langzamerhand wordt het nieuwe algoritme uitgerold in Nederland. Hoewel de veranderingen in eerste instantie niet heel zichtbaar lijken, is het verstandig de impact van Hummingbird niet te onderschatten.

Wat verandert er door Google Hummingbird?

Google wil op lange termijn haar positie van een reactieve zoekmachine verschuiven naar een proactieve informatieverstrekker. Met de introductie van Google Hummingbird zet Google grote stappen in de goede richting.

Kwaliteit boven kwantiteit
Google wil iedere zoeker zo dicht mogelijk bij de gewenste informatie brengen. Pagina’s die er kwalitatief gezien bovenuit springen, zullen daarom hoog in de zoekresultaten in Google eindigen. Dat was al zo, maar is door de komst van Google Hummingbird verscherpt. Pagina’s met complete en originele content krijgen een voorsprong op pagina’s die alleen maar groot in getale zijn. Gezaghebbende websites scoren hierbij het beste.

Context speelt een belangrijkere rol
Hummingbird legt de nadruk op context. Het nieuwe algoritme kijkt naar de combinatie van woorden en probeert zo de betekenis van de zoekopdracht te achterhalen. Mensen zoeken namelijk steeds meer op (complexe) vragen, en niet op keywords. Ze verwachten van Google antwoorden op hun vragen. Hummingbird speelt daarop in door het gebruik van ‘Information Cards’. Zoek je bijvoorbeeld informatie op over Steve Jobs, dan verschijnt een Information Card met daarop zijn biografie bij de zoekresultaten.

Zoekopdracht: Steve Jobs

Lokalisering
De zoekmachine koppelt met Hummingbird je zoekopdracht aan je locatie. Google je op ‘tapasrestaurant’, dan zal Google door Hummingbird tapasrestaurants bij jou in de buurt zoeken; in mijn geval tapasrestaurants in Amsterdam. Persoonlijke factoren van de zoeker spelen dus een rol. Google stemt zo de zoekopdracht specifiek af op jouw wensen.

Zoekopdracht: tapasrestaurant

Wat betekent dat voor mijn SEO-teksten?

Als SEO-schrijver doe je er goed aan een aantal veranderingen door te voeren in je schrijfstijl. Over het algemeen geldt dat hoe dichter jouw filosofie bij die van Google ligt, hoe beter je pagina indexeert. Houd daarom de volgende tips in het achterhoofd.

Schrijf kwalitatief goede teksten
Dat kwaliteit van een tekst belangrijk is voor Google wist je al. Maar omdat de focus nu niet meer ligt op keywords, is het van belang in thema’s te schrijven. Gebruik daarvoor gerust synoniemen. Schrijf je een tekst over huizen? Noem dan niet alleen ‘huizen’, maar ook ‘woningen’. Werk in thema’s die zijn gericht op de niche. Google wil haar zoekers namelijk de meest specifieke webpagina’s voorleggen.

Zorg voor een gezaghebbende website
Met kwalitatief goede teksten wordt je website al een stukje gezaghebbender. Zorg daarnaast voor originaliteit en links die naar deze content verwijzen. Probeer verschillende ingangen te creëren voor je website. Wanneer je website gezaghebbend is en hoog scoort in Google, kan deze concurreren met de Information Cards van Google.

Lift mee op het succes van social media
Interessante content wordt gedeeld. Met Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+ en vele andere social media gebeurt dat in een sneltreinvaart. Ook deze media worden steeds beter geïndexeerd door Google. Een betere plek om je kwalitatief goede teksten te delen is er haast niet. Hoe meer ingangen je hebt tot je webpagina, des te sneller deze wordt gevonden.

Verander je manier van denken over SEO
Search Engine Optimization is een proces dat constant in ontwikkeling is, en niet meer door 1 persoon of in 1 project wordt afgehandeld. Investering is nodig. In het vakgebied speculeert men over een nieuwe insteek voor SEO. Sommigen pleiten zelfs voor een nieuwe naam: Search Engine Organic Findability (SEOF), omdat de focus niet meer ligt op optimalisatie, maar op algehele vindbaarheid.

Wat doe ik met mijn oude SEO-teksten?

Je krijgt misschien de neiging om de SEO-teksten die je in het verleden schreef, te gaan herschrijven naar de richtlijnen van Hummingbird. Als je tekst momenteel goed scoort in Google, raad ik je aan je oude SEO-teksten met rust te laten. Als je kwalitatief goede en originele content hebt, blijft deze goed vindbaar. Content is namelijk nog steeds ‘king’, maar houd wel altijd de Google-gebruiker in het achterhoofd. Naast content zijn creativiteit en originaliteit de nieuwe sleutelwoorden.

Lisa Hagenaars

Lisa heeft een passie voor schrijven en was tot 2016 werkzaam als Junior Communicatiemedewerker bij Hostnet. Daar hield ze zich voornamelijk bezig met het schrijven en redigeren van allerlei soorten teksten, zoals webteksten, e-mails en persberichten.

25 februari, 2014
3
  1. Leuk stukkie tekst hoor. Ik vond het de moeite waard om te lezen. Bewijst dus dat Hostnet meer kan dan een beetje hosten. Groetjes!

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: