Adverteren op social media

Om met een product, dienst of merk de juiste doelgroep te bereiken, is een advertentie plaatsen in een vakblad, krant of website nog altijd een goede optie. Het nadeel is echter dat je nooit zeker weet of je de juiste doelgroep écht gaat bereiken. Daarnaast is een dergelijke advertentie over het algemeen behoorlijk prijzig. Iets wat daarom de laatste jaren steeds populairder wordt, is het adverteren op social media. Je kunt de juiste doelgroep bereiken door een selectie te maken op basis van bijvoorbeeld locatie, interesse of beroep en de tarieven beginnen al bij enkele euro’s. Bovendien is de advertentie te zien op verschillende devices, zoals laptop, tablet en de mobiele telefoon. Met name de laatste 2 groeien hard en worden dus steeds belangrijker om de doelgroep te bereiken. Hieronder beschrijf ik een aantal mogelijkheden om te adverteren op de 4 grootste en meest gebruikte socialmedia-platformen: Facebook, Twitter, LinkedIn en YouTube.

Adverteren op Facebook

Facebook is het grootste sociale netwerk ter wereld. Op dit moment telt Facebook wereldwijd 1,11 miljard gebruikers van 13 jaar of ouder (in 2013). In Nederland gebruiken 8,4 miljoen mensen Facebook. Bijna de helft van deze groep mensen maakt dagelijks gebruik van Facebook. De potentie van Facebook als marketingkanaal is dus enorm. Doordat Facebook zowel persoonlijke als demografische gegevens van gebruikers verzamelt, is het mogelijk om een zeer specifieke doelgroep te benaderen. Advertenties kunnen daardoor worden gericht op mensen met een specifiek interessegebied, geslacht, opleidingsniveau of bijvoorbeeld een specifieke leeftijd.

Binnen Facebook bestaan verschillende advertentiemogelijkheden (al vanaf € 5) waarmee je op een snelle manier de juiste doelgroep kunt bereiken. Veelgebruikte en effectieve mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:

  • advertenties gericht op het genereren van meer ‘likes’ voor een pagina;
  • advertenties gericht op een bepaalde pagina binnen jouw eigen website;
  • het actief promoten van een geplaatst bericht op de tijdlijn van de doelgroep;
  • een videoboodschap als advertentie op de tijdlijn (beschikbaar vanaf 2014).

Stel, je wilt jouw Facebook-pagina over een botententoonstelling in Leeuwarden promoten. Dan zou je de volgende selectie kunnen maken. In welke regio zijn ze woonachtig (Friesland), welke interesses hebben ze (boten), welke leeftijd hebben ze (20-45) en welk geslacht (man). Facebook kent wel redelijk wat regels waar je je als adverteerder aan moet houden. Eén daarvan is dat het plaatje dat je gebruikt voor je advertentie, niet meer dan 20% tekst mag bevatten. Facebook kan anders de campagne stopzetten en bij herhaling zelfs jouw Facebook-pagina blokkeren.

adverteren-facebook

Adverteren op Twitter

Sinds 2012 is het ook in Nederland mogelijk om te adverteren op het populaire sociale netwerk Twitter. Met meer dan 3,2 miljoen gebruikers in Nederland en het realtime karakter, is Twitter voor veel adverteerders een aantrekkelijk platform om hun doelgroep te bereiken.

Binnen Twitter bestaan verschillende advertentiemogelijkheden (vanaf € 100 via een mediabureau) waarmee je op een snelle manier de juiste doelgroep kunt bereiken. 3 mogelijkheden zijn:

  • Promoted Account (jouw account wordt getoond bij ‘Wie te volgen’);
  • Promoted Tweet (jouw bericht wordt getoond op de tijdlijn van de doelgroep);
  • Promoted Trend (een bepaalde term met een # wordt getoond bij trending topics).

Met Twitter-advertenties kun je hoofdzakelijk op 3 manieren jouw doelgroep bereiken.

  • op specifieke accounts die jouw doelgroep volgen: bijvoorbeeld nieuwssites, blogs, maar ook vergelijkbare merken (of concurrenten);
  • via interessecategorieën die Twitter heeft samengesteld: bijvoorbeeld Technologie & Computers, Travel, Muziek & Radio et cetera;
  • op basis van trefwoorden die gebruikers in hun Tweets gebruiken. Uitgevers van videogames kunnen zo bijvoorbeeld een voorproefje laten zien aan gamers die tweeten over aankomende releases.

adverteren-op-twitter

Adverteren op LinkedIn

LinkedIn is wereldwijd met 225 miljoen leden het grootste zakelijke sociale netwerk en telt in Nederland ruim 4 miljoen geregistreerde gebruikers. LinkedIn is het sociale medium dat het meest is gericht op de zakelijke markt en op professionals. Met name voor B2B-marketing heeft LinkedIn dus veel voordelen te bieden. Als jij je product of dienst aanbiedt aan een bedrijf waarvoor iemand met een bepaalde functie eindverantwoordelijk of beslissingsbevoegd is, dan is adverteren op LinkedIn een zeer goede optie. Echter, wanneer je online schoenen verkoopt, zou dit niet het eerste marketingkanaal zijn om je producten aan te bieden, omdat de doelgroep lastig te specificeren is met de gegevens die LinkedIn aanbiedt.

Binnen LinkedIn zijn een aantal advertentiemogelijkheden (vanaf € 25) mogelijk. De belangrijkste zijn:

  • (bedrijfs)advertentie aan de rechterkant (directe link naar jouw website);
  • vacature aan de rechterkant (een openstaande vacature onder de aandacht brengen);
  • gesponsorde update/ advertorial (een artikel in het nieuwsoverzicht).

Net als op Facebook is het voordeel van adverteren op LinkedIn dat je de advertenties vrij specifiek kunt inzetten. Je kunt je advertenties richten op een bepaalde doelgroep die je kunt selecteren op bijvoorbeeld locatie, functietitel, industrie, bedrijfsgrootte, leeftijd of geslacht. Daarnaast is het zelfs mogelijk om te targetten op specifieke bedrijfsnamen. Verder kun je meerdere advertenties aanmaken, waarvan LinkedIn op basis van succes de beste laat zien aan de doelgroep.

adverteren-linkedin

Adverteren op YouTube

Een andere interessante mogelijkheid om te adverteren op social media is YouTube. YouTube is het grootste online videoplatform ter wereld en heeft maandelijks ruim 1 miljard bezoekers wereldwijd. Maar liefst 7 miljoen Nederlanders maken maandelijks gebruik van de videodienst van Google.

Globaal gezien zijn er 2 verschillende types advertenties (vanaf € 25) op YouTube te onderscheiden:

  • bedrijfsvideo of commercial (voor een genre-gerelateerd onderwerp);
  • tekstadvertentie of banner (bovenaan op de homepage of aan de zijkant).

Het op YouTube adverteren met een commercial wordt veel gebruikt door bedrijven. Voordat de eigenlijke YouTube-video begint waar men op heeft gezocht, moet men eerst jouw commercial bekijken van maximaal 30 seconden. Men kan de videoadvertentie dan na 5 seconden eenvoudig wegklikken en je hoeft alleen te betalen als de kijker de hele commercial heeft afgekeken (slechts €0,05 per afgekeken video). Sinds YouTube door Google is overgenomen, is het ook mogelijk om de tekstadvertenties en banners vanuit Google Adwords te plaatsen op YouTube. Deze advertenties verschijnen onder in beeld bij een video of naast een video. De werking van een YouTube-advertentie is hetzelfde als een ‘gewone’ Google Adwords-advertentie. Je betaalt alleen voor de betreffende advertentie als de kijker op de advertentie heeft geklikt.

Binnen YouTube is het mogelijk om op basis van kijkersprofielen en verschillende doelgroepsegmentatie te bepalen wanneer jouw commercial wordt afgespeeld. Hierdoor bereik je een veel specifiekere doelgroep dan via televisie.

adverteren-op-youtube

Conclusie: efficiënt en goed betaalbaar

Adverteren op social media is dus efficiënt, effectief en goed betaalbaar in vergelijking met traditionele (online) advertenties. Je kunt de juiste doelgroep goed bereiken, hebt verschillende reclamemogelijkheden (video, banner, advertorial, tweet, post) en betalen doe je in de meeste gevallen per click of per 1000 vertoningen van de advertentie. Bij Twitter kan er worden betaald per verkregen follower (alleen ben je wel gebonden aan een hoog starttarief) en bij YouTube betaal je alleen als de video in zijn geheel is bekeken. Verder kun je naderhand goed beoordelen of je jouw campagne succesvol vond, door de uitgebreide statistieken die worden aangeboden. Kortom, het is zeker de moeite en het geld waard om als ondernemer of startende ZZP’er jouw producten of diensten aan te bieden via social media.

Anton Riemersma

Anton Riemersma is Senior Marketeer en Product Owner Marketing bij Hostnet. Zijn focus ligt op campagnevoering, e-mailmarketing, online advertising, social media, branding en strategie.

24 december, 2013
2
  1. Ik mis Google+ in dit plaatje en google ads zijn misschien wel geen social media, maar je kunt ze toch niet los hiervan zien. Zeker als je weet dat de google ads langer bestaan, hun analytics inmiddels uitgekristalliseerd zijn en veel beter dan de FB-analytics.

  2. Dag Patricia,

    Scherpe opmerking van je. Ik heb Google+ er bewust uitgelaten, omdat er later dit jaar nog een weblogartikel zal volgen over ‘Het belang van Google+’. Verder heb ik Google AdSends/AdWords niet benoemd, omdat – zoals je zelf al aangeeft – dit niet onder de ‘traditionele’ Social Media kanalen valt. Ben het verder zeker met je eens dat Analytics veel geavanceerder is qua statistieken dan bijvoorbeeld Facebook. Ook kan je met Analytics het websiteverkeer goed combineren met de campagne en dus meer inzicht krijgen in het succes van een campagne.

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: