E-mailmarketing voor winkeliers

Voor webshops is e-mailmarketing aan de orde van de dag. Op deze manier kan de ondernemer zijn of haar aanbiedingen en nieuwe producten aan de man brengen, de merkbeleving vergroten en ervoor zorgen dat klanten terugkomen. Maar ook voor winkeliers, die enkel diensten of producten in hun winkel verkopen, kan e-mailmarketing heel nuttig zijn. E-mail is 1 van de meest persoonlijke vormen van communicatie die je als winkelier tot je beschikking hebt. Door regelmatig een e-mailcampagne te versturen, kun je klanten aan je binden. Als je een persoonlijke touch aan je e-mails weet te geven, voelt de klant zich een speciaal en uniek onderdeel van jouw klantenkring. Maar hoe zorg je er als winkelier voor dat je e-mailcampagne een succes is?

Wat moet ik dan sturen?

Er zijn tal van mogelijkheden om regelmatig van je te laten horen. Stuur eens een coupon die klanten kunnen printen en meenemen voor een gratis product of korting. Laat weten dat je je winkel helemaal in de kerstsfeer hebt gedompeld, met bijhorend assortiment. Of geef een update van de nieuwe producten in je assortiment. Ook kun je een mailing versturen waarin je een klant aan het woord laat; dit is vooral interessant voor dienstverleners. Laat de klant vertellen over de ervaringen met je bedrijf. Denk bij het ontwikkelen van je campagne vooral na over wat je zelf zou willen ontvangen als jij klant was van jouw bedrijf.

Begin in 3 stappen met e-mailmarketing

1) Bouw je lijst op
Vraag bij het afrekenen of mensen zich willen inschrijven voor jouw nieuwsbrief. Laat ze hun naam en e-mailadres noteren en voer deze later in je e-mailmarketingprogramma in. Heb je een website? Nog mooier. Voeg een formulier voor aanmelding toe en zet deze op een heldere plek bovenaan je hoofdpagina.

Je wilt niet als spammer worden aangemerkt, dus geef altijd duidelijk aan waar mensen zich voor aanmelden, zodat jouw klanten niet ongevraagd mail ontvangen. Dit zou je reputatie niet ten goede komen. Laat je personeel hier tijdens het afrekenen naar vragen. Met “Mogen wij uw e-mailadres noteren, zodat wij u af en toe aanbiedingen en nieuwsbrieven kunnen sturen?” kom je al een heel eind. Klanten willen graag hun e-mailadres geven als ze daar ook wat voor terug kunnen verwachten (denk aan coupons, uitnodigingen voor speciale instore-evenementen of aanbiedingen).

Het opbouwen van een goed gevulde contactpersonenlijst gaat niet over 1 nacht ijs, dus je zult niet meteen duizenden mensen kunnen mailen. Maar je zult zien dat hoe langer je aandacht aan de lijst besteed, hoe groter deze zal worden.

2) Bedenk een e-mailcampagne
Bepaal een doel voor je campagne. Wil je dat klanten naar je winkel komen? Wil je dat ze vrienden of familie vertellen over je winkel? Wil je ze een specifiek product verkopen? Probeer niet alle antwoorden op deze vragen in 1 e-mail te stoppen. De meest effectieve campagnes hebben 1 helder doel voor ogen.

Vraag jezelf af wat een klant zal bewegen naar jouw winkel te komen. Veel winkeliers zouden baat hebben bij het versturen van kortingsbonnen. De klant kan deze uitprinten en in de winkel besteden. Het belangrijkste doel is het laten terugkeren van de klant naar je winkel. Een dergelijke campagne is ook makkelijk door te sturen aan familie of vrienden, om zo nog meer klanten te trekken. Wijs de klant hier ook op in je e-mail.

Gebruik een simpele e-mailmarketingtool om je campagne te creëren (bijvoorbeeld CakeMail). De meeste tools beschikken over voldoende templates. Zo kun je zonder technische kennis toch een mooie e-mail opmaken met afbeeldingen en tekst.

Laat duidelijk zien van wie de mail komt. Het is daarnaast verplicht het adres van je bedrijf onderaan de mail te vermelden, evenals de mogelijkheid tot uitschrijving voor verdere e-mails.

3) Analyseer je campagne
Na het versturen van je campagne is het belangrijk om te analyseren wat de resultaten zijn. Dit zorgt ervoor dat je toekomstige campagnes beter kunt inzetten. Met de meeste e-mailmarketingsoftware is het mogelijk te zien hoe vaak een mail wordt geopend, op welke links wordt geklikt en hoe vaak op een bepaalde link wordt geklikt. Met deze cijfers kun je analyseren of je jouw campagne beter op woensdag of vrijdag kunt versturen, maar ook of een bepaalde titel bijdraagt aan het openen van de mail. Daarnaast kun je controleren of een tijdsgebonden actie voor meer klandizie zorgt tijdens de actieperiode. Door hier tijd in te steken, kun je campagnes in de toekomst een stuk sterker maken.

Kortom…

Met lage kosten en een hoog gebruiksgemak maken steeds meer winkeliers gebruik van e-mailmarketing. Het is een waardevolle tool om je klanten aan je te binden en ze persoonlijker te benaderen dan met bijvoorbeeld een advertentie of folder. Mocht je vragen hebben over dit onderwerp of over hoe Hostnet jou hier bij kan helpen, laat het dan weten in een reactie op dit bericht.

Foto’s: Danny Oosterveer en sashafatcat.

Jesse Muller

Product Manager

11 december, 2013
0

Meepraten over dit onderwerp?

Laat hier jouw reactie achter: